لینک های دسترسی

Breaking News

گزارشگران بدون مرز برای رهایی خبرنگار فرانسوی‌ افغان‌تبار از بند طالبان خواهان کمک ملل متحد شد


مرتضی بهبودی
مرتضی بهبودی

سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) از ادامۀ توقیف مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغان‌تبار، توسط طالبان ابراز نگرانی کرده و برای رهایی این خبرنگار، خواستار کمک سازمان ملل متحد شده است.

این سازمان ناوقت روز جمعه ۲۴ فبروری (پنجم حوت) در اعلامیه‌ای گفته است که طالبان به تاریخ هفتم ماه جنوری، مرتضی بهبودی را "بدون هیچ دلیلی" در کابل بازداشت کرده و بیش از ۵۰ روز است که در زندان این گروه به سر می‌برد.

این سازمان گفته است که موضوع بازداشت این خبرنگار را به ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد، و ایرنه خان، گزارشگر ویژه این سازمان در امور ترویج و پاسداری از حق آزادی عقیده و بیان، ارجاع کرده و از آنان خواسته است که برای رهایی مرتضی بهبودی از بند طالبان تلاش کنند.

آنتوان برنارد، مدیر بخش جلب حمایت جهانی این سازمان گفته است: "ما از سازمان ملل متحد می‌خواهیم از درخواست ما از مقام‌های طالبان برای آزادی مرتضی بهبودی حمایت کند. او خبرنگاری است که مورد احترام همکاران خود در عرصه رسانه است و باید بلافاصله آزاد شود."

سازمان گزارشگران بدون مرز بازداشت خبرنگاران به ویژه مرتضی بهبودی توسط طالبان را نشاندهندۀ تشدید سرکوب و اذیت و آزار خبرنگاران در این کشور عنوان کرده است. این سازمان با ابراز نگرانی گفته که طالبان به بازداشت و توقیف خبرنگاران در این کشور ادامه داده و در ماه‌های اخیر، کم از کم سه خبرنگار افغان را بازداشت کرده اند.

به گفتۀ این سازمان، طالبان محمدیار مجروح، خبرنگار تلویزیون طلوع‌نیوز در قندهار، را پس از شش روز دوباره رها کردند، اما از سرنوشت قدرت‌الله ترار، خبرنگار تلویزیون زرغون در خوست، و خیرالله پرهر، خبرنگار ورزشی در جلال‌آباد، هیچ خبری نیست.

سخنگویان حکومت طالبان تا اکنون دربارۀ بازداشت و توقیف مرتضی بهبودی و دو خبرنگار محلی در افغانستان ابراز نظر نکرده اند.

این در حالی است که طالبان بار دیگر روند بازداشت خبرنگاران و فعالان جامعه مدنی به شمول زنان در کابل و اکثر ولایات افغانستان را آغاز کرده اند.

در تازه‌ترین رویداد، برخی از نهادهای پشتیبان رسانه‌ها از هجوم افراد طالبان بر تلویزیون تمدن در کابل خبر داده و همچنان از منع‌شدن خبرنگاران به عکاسی و فلم‌برداری در ولایت هلمند توسط مقام‌های طالبان ابراز نگرانی کردند.

XS
SM
MD
LG