لینک های دسترسی

Breaking News

کابلوف: طالبان دیگر دشمن روسیه نیستند


ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان
ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان

ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان، گفته است که طالبان دیگر دشمن روسیه نیستند، اما به گفتۀ وی هنوز هم "محدودیت‌های مشخص سیاسی" میان مسکو و طالبان پابرجا است.

کابلوف در مصاحبه با خبرگزاری تاس روسیه گفته است: "منظورم این نیست که طالبان دوست شماره یک ما است، اما، بدیهی است که آنان دشمن ما نیستند. طالبان آشکارا گفته اند که به روسیه به عنوان جانشین اتحاد جماهیر شوروی پیشین اعتماد دارند."

روسیه از جمله کشورهایی است که با حکومت طالبان تماس منظم داشته و سفارت خود را در کابل باز نگه‌داشته است. همچنان، سفارت افغانستان در مسکو فعال بوده و شارژدافیر طالبان آن را سرپرستی می‌کند.

کابلوف گفت: "طالبان، مجاهدین پیشین اند که بر ضد قشون سرخ و حکومت تحت حمایت اتحاد شوروی در افغانستان جنگیدند...طالبان چنین برداشت دارند که اقدامات ما [شوروی] در افغانستان نادرست بود، اما آنان به مشارکت واقعی اتحاد شوروی در عصری‌سازی افغانستان امتیاز می‌دهند."

این دپلومات روسی گفت که اگر طالبان می‌خواهند که خود را به صفت "میهن‌پرستان افغان" ثابت کنند، باید اقدام کنند تا روابط شان کم از کم با "جهان پیرامونی" افغانستان خراب نشود.

با آنکه طالبان همواره ادعا کرده اند که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان متوجه کشورهای دیگر نخواهد شد، همسایگان افغانستان، به ویژه تاجیکستان، پاکستان و ایران، همواره ابراز نگرانی کرده اند که حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان تهدیدی برای منطقه و جهان است.

با اینحال، ضمیر کابلوف پس از نشست مشورتی نمایندگان هند و روسیه در امور افغانستان گفت که طالبان تعهد کرده اند که تهدیدی از جانب آنان متوجه هند و روسیه نخواهد بود.

شماری از مقام‌ها و سیاستمداران امریکایی نیز از وجود گروه‌های تروریستی در افغانستان زیر سلطۀ طالبان ابراز نگرانی کرده و شماری از آنان گفته اند که پیش از آنکه دیر شود، این گروه‌ها به ویژه شاخۀ خراسان داعش در افغانستان سرکوب شوند.

چند ماه پیش، شورای امنیت سازمان ملل با نشر گزارشی در مورد افغانستان گفت که شاخۀ خراسان گروه داعش تهدیدی برای افغانستان و منطقه است.

سال گذشته، گروه تحلیل و نظارت کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد با نشر گزارشی گفته بود که گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان در مقایسه با گذشته از آزادی بیشتر برخوردار اند و تهدیدات تروریستی در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

گروه

XS
SM
MD
LG