لینک های دسترسی

Breaking News

مجاهد: نشر گزارش‌های بی‌اساس درباره داعش به این گروه روحیه می‌دهد


سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به بحث شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد گسترش فعالیت‌های داعش در افغانستان و منطقه گفته است که ''ادعاهای بی‌اساس'' در این خصوص به داعش روحیه می‌دهد و منجر به بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

ذبیح‌الله مجاهد روز یکشنبه ۲۷ اگست (پنجم سنبله) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که گروه داعش در افغانستان در عملیات نیروهای طالبان به ''شدت سرکوب'' شده است.

اعضای شورای امنیت ملل متحد روز گذشته گفتند که داعش نه تنها برای افغانستان، بلکه برای تمام منطقه به تهدید تبدیل شده است.

او گفته است: "امارت اسلامی افغانستان [حکومت طالبان] یک بار دیگر این اتهامات بی‌اساس را رد می‌کند و در حالی که در این‌گونه مسایل خواهان تعامل شفاف می‌باشد، خاطرنشان می‌سازد که در دو سال گذشته نیروهای امنیتی افغان [طالبان] بر ضد اسلحه غیرقانونی و داعش به صدها عملیات مستقل را انجام داده که در نتیجه آن هم اسلحه و مهمات به دست آمده و هم توانایی عملیاتی داعش از بین برده شده است."

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۵ اگست (سوم سنبله) در بحثی پیرامون فعالیت‌های گروه داعش در جهان به شمول عراق و افغانستان، نسبت به فعالیت این گروه در افغانستان و افزایش توانمندی‌هایش ابراز نگرانی کردند.

ولادیمیر ورونکوف، معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور مبارزه با تروریزم، در این نشست با استناد به هفدهمین گزارش این شورا در رابطه به فعالیت‌های داعش، از افزایش حملات این گروه در عراق و افغانستان نگرانی کرد و گفت که اکنون توانایی داعش برای عملیات در منطقه افزایش یافته است.

او با اشاره به حملات ۳۰ جولای گروه داعش در باجور پاکستان و ۱۳ اگست در ایران، خواستار محدود شدن دسترسی این گروه به منابع مالی شد.

ولادیمیر ورونکوف نسبت به افزایش فعالیت داعش در کشورهای افریقایی نیز هشدار داده، گفت: "ترس از دسترسی گروه‌های تروریستی به سلاح و مهمات در افغانستان در آن سوی آفریقا اکنون در حال تبدیل شدن به واقعیت است، وضعیت در این کشور به تدریج پیچیده می‌شود".

برخی اشتراک‌کنندگان این نشست، از توانمندی داعش برای انجام حملات در افغانستان اظهار نگرانی کردند.

جیم کریسکی، نماینده بریتانیا، با تاکید بر نیاز به تشدید واکنش جمعی برای مقابله با تهدید، هشدار داد که داعش توانایی انجام حملات بر اهداف غیرنظامی و بین‌المللی در داخل افغانستان و تشویق حملات در خارج از کشور را دارد.

آریانی اسپاسی، نماینده البانیا، در این نشست گفت که باید از تبدیل شدن افغانستان به محیط امن برای گروه‌های تروریستی جلوگیری شود.

او از حکومت طالبان خواست تا به وعده‌های خود در این زمینه عمل کند.

اما سخنگوی حکومت طالبان چنین اظهاراتی را تکرار ادعای مقامات سازمان ملل متحد در مورد داعش خوانده و گفته است: "هر کسی که این چنین ادعای بی‌اساس می‌کند، یا معلومات اندک دارد و یا با این گونه تبلیغات به داعش سرکوب شده روحیه می‌دهد و یا هم بی‌ثباتی را در منطقه دامن می‌زند".

سخنگوی حکومت طالبان مدعی شد که فعالیت‌های داعش در افغانستان در یک سال گذشته به ''صفر'' رسیده است، اما باز هم به گفتۀ او "یک سازمان بین‌المللی این چنین پروپاگند منفی و بدون سند را منتشر می‌سازد و در این باره ثبوت نیز ارایه کرده نمی‌تواند، حیثیت سازمان متذکره را زیر سوال می‌برد."

پیش از این اظهارات اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، گروه ارزیابی و نظارت کمیته تحریم این شورا نیز با نشر گزارشی در هفته اول ماه اسد، اعلام کرد که گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان اکنون از آزادی بیشتری نسبت به گذشته برخوردار اند.

کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در این گزارش، حضور جنگجویان خارجی در افغانستان را تهدیدی برای منطقه و کشورهای همسایه تلقی کرده و گفته است که گروه داعش نیز حملات خود را در افغانستان بیش از پیش تشدید کرده است.

سازمان ملل متحد تعداد جنگجویان داعش و اعضای خانواده‌های آنها در افغانستان را بین چهار تا شش‌هزار نفر تخمین کرده است.

اما طالبان مدعی اند که داعش در افغانستان ''حضور فزیکی و فعالیت مشهودی'' ندارد.

گروه

XS
SM
MD
LG