لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای لاوروف: حملات بر لولهٔ گاز ناردستریم به دستور امریکا صورت گرفته بود 


نشت گاز از لولهٔ ناردستریم پس از انفجار
نشت گاز از لولهٔ ناردستریم پس از انفجار

سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه، امروز ۱۹ اگست (۲۹ اسد) ادعا کرد که واضحاً حملات سال ۲۰۲۲ بر لولهٔ گاز ناردستریم به دستور ایالات متحده صورت گرفته بود، هرچند ایالات متحده همواره دست داشتن در این رویداد را رد کرده است.

این در حالی است که سارنوالان آلمانی هفتهٔ گذشته به اتهام انفجارات بر لوله‌های گاز ناردستریم امر بازداشت یک مرد اوکراینی را صادر کردند.

پیش از این، وال‌ستریت ژورنال گزارش داده بود که حملات بر لولهٔ گاز توسط اوکراینی‌ها و به دستور رهبر نظامی وقت کیف انجام شده بود.

این لوله، گاز روسیه را از زیر آب‌های بالتیک به آلمان انتقال می‌‌دهد.

لاوروف در جریان بازدید از آذربایجان یک بار دیگر ادعا‌های پیشین مسکو را تکرار کرد و غرب را به دخیل بودن در حملات بر لوله‌ٔ گاز ناردستریم دخیل دانست. قصر سفید در زمان وقوع این رویداد، اتهامات روسیه را رد کرده و آن را "تخیلی و کاملاْ نادرست" خوانده بود.

او به روزنامهٔ ایزویستا گفت: "واضح است که برای انجام دادن این گونه حملهٔ تروریستی به یک قوماندهٔ در سطح بالا نیاز است. بالاترین برای غرب، البته که واشنگتن است."

مسکو پیش از این نیز، بدون ارایه شواهد و مدارک، کشورهای غربی را به این انفجارات متهم کرده بود. اما شماری از کشورهای غربی و اوکراین گفته بودند که روسیه خود در عقب این انفجارات قرار داشته است.

در ابتدا کرملین، بریتانیا را به دست داشتن در این انفجارات متهم کرده و گفته بود که "خدمات استخبارات ما معلوماتی را در دست دارد که اشاره می‌کند متخصصین نظامی بریتانیایی این حمله را مدیریت و هماهنگ می‌کردند".

بر اساس گزارش وال‌ستریت ژونال، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین طرح حمله بر لولهٔ گاز روسیه را تصویب کرده بود، اما پس از آنکه ادارهٔ استخبارات ایالات متحده به وی گفت که از این طرح باخبر است و در مقابل انجام آن هشدار داد، زیلینسکی تلاش کرد آن حمله را فسخ کند.

این نشریه همچنان گزارش داده است که والیری زولاژنی، لوی درستیز آن وقت اوکراین روند عملی شدن این حمله را نظارت کرده بود.

به تاریخ ۲۶ سپتمبر بر لوله‌های گاز ناردستریم۱ و ناردستریم۲ انفجارهایی رخ داد و سبب ایجاد شکاف در چهار موقعیت این لوله شد. دو شکاف این لوله در ساحۀ اقتصادی سویدن و دوی دیگر آن در ساحۀ اقتصادی دنمارک در بحیرۀ بالتیک ایجاد شده بود.

در حال حاضر، اروپا بخشی اعظم گاز مورد نیاز خود را برای گرم ساختن خانه‌ها، تولید برق و مواد سوخت صنایع از خارج وارد می‌کند و روسیه قبل از تهاجم نظامی بر اوکراین، نزدیک به ۴۰ در صد انرژی مورد نیاز کشور‌های اروپایی را عرضه می کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG