لینک های دسترسی

Breaking News

بازرسان روسی: علت مرگ نوالنی مشخص نیست؛ حامیان وی دستگیر شده اند


سخنگوی الکسی نوالنی، روز شنبه ۱۷ فبروری (۲۸ دلو) گفت که بازرسان روسیه به وکلای مدافع این منتقد پیشین کرملین گفته اند که علت مرگ نوالنی هنوز هم نامعلوم است.

کیرا یارمیش در صفحه ایکس خود نوشته است که به وکلای مدافع نوالنی گفته شده است که نتایج آزمایش‌های جدید روی جسد این منتقد کرملین که روز جمعه در یکی از زندان‌های قطب شمال روسیه درگذشت،‌ هفته آینده در دسترس خواهد بود. او مقامات روسیه را به دروغگویی متهم کرد و گفت که آنان می‌خواهند مانع تحویل‌دهی جسد نوالنی به خانواده‌اش شوند.

در همین حال، تیم نوالنی روز شنبه در شبکه های اجتماعی اعلام کرد که جسد الکسی نوالنی، رهبر مخالف کرملین، ظاهراً در سردخانه‌ای که مقامات زندان گفته بودند، موجود نیست. وکیل نوالنی همراه با لیودمیلا، مادر نوالنی، روز شنبه وارد شهر سالخارد شدند و به سردخانه محلی رفتند.

تیم نوالنی نیز در یک تلگرام گفت: "با آنکه مسوولان زندان گفته بود دروازه آن باز است و جسد نوالنی آنجاست، [اما دروازه زندان] بسته بود."

بر اساس گزارش خبرنگاران فرانس پرس و رسانه‌های آزاد، نیروهای پولیس روسیه روز شنبه افرادی را در بنای یادبود قربانیان سرکوب اتحاد جماهیر شوروی سابق دستگیر کردند که به خاطر ادای احترام به نوالنی فقید گل گذاشته بودند.

در عین حال سایر گروه‌های حقوق بشر گفته اند که پولیس بیش از ۲۰۰ نفر از افرادی را که برای ادای احترام به نوالنی تجمع کرده بودند، بازداشت کرده‌ است.

سوتا، یک رسانه‌ آزادی در روسیه ویدیویی را منتشر کرد که مردم توسط پولیس نقاب پوش دستگیر می‌شوند. این افراد به صورت آرام و مسالمت آمیز گردهم جمع شده بودند تا به درگذشت نوالنی ادای احترام کنند.

خبرنگاران فرانس پرس دیده‌اند که پولیس دست‌کم دو نفر را دستگیر کرده و ده‌ها پولیس دیگر منطقه را محاصره کرده اند و مانع ورود مردم به بنای برونزی، موسوم به "دیوار غم" شدند.

در عین حال، رسانه سوتا گفته است که پولیس دست‌کم بیش از ۱۵ نفر را بازداشت کرده است.

الکسی نوالنی، منتقد سرسخت سیاسی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز جمعه ۱۶ فبروری در یکی از زندان‌های قطب شمال در گذشت.

نوالنی۴۷ ساله که برای سال‌ها سرسخت‌ترین منتقد سیاسی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه بود،‌ پس از ورود به مسکو به تاریخ ۱۷ جنوری ۲۰۲۱ دستگیر شد. او پس از مسموم شدن جهت تداوی به آلمان انتقال داده شده بود.

نوالنی و حامیان‌اش کرملین را مسوول مسمومیت او قلمداد کردند و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را متهم کردند که دستور قتل او را داده است، اتهامی که کرملین آنرا رد می‌کند.

تیم ناوالنی گفته است که این منتقد کرملین در زندان "آزار و اذیت می‌‌شد و بار‌ها به خاطر مجازات به سلول انفرادی انتقال داده شد." به گفته اعضای تیم ناوالنی، وی همراه با سایر زندانیان توسط حکومت پوتین شکنجه می‌شدند.

به گفته مسوولین زندان، نوالنی حین پیاده روی از هوش رفت و داکتران نتوانستند زندگی وی را نجات بدهند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفته است که پوتین از مرگ نوالنی آگاه شده است و مرگ وی مطابق پروسیجر‌های معیاری ارزیابی خواهد شد.

درگذشت نوالنی سبب واکنش‌های گسترده بین المللی شد. امریکا، فرانسه، آلمان، ناتو، اتحادیه اروپا، و سایر کشور‌های عضو ناتو و اتحادیه اروپا ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را مسوول مرگ این منتقد کرملین قلمداد کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG