لینک های دسترسی

Breaking News

کابلوف: روسیه نمی‌تواند به تنهایی طالبان را به نشست سازمان بریکس دعوت کند


تاس، خبرگزاری دولتی روسیه روز جمعه به نقل از ضمیر کابلوف گزارش داده است که آنان نمی‌تواند به تنهایی طالبان را در این نشست دعوت ‌کنند.
تاس، خبرگزاری دولتی روسیه روز جمعه به نقل از ضمیر کابلوف گزارش داده است که آنان نمی‌تواند به تنهایی طالبان را در این نشست دعوت ‌کنند.

ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژه رییس جمهور روسیه برای افغانستان، درخواست حکومت طالبان برای اشتراک در نشست اقتصادی بریکس را رد کرده و گفته است که دعوت آنان به این نشست، به تصمیم تمامی اعضای این سازمان بستگی دارد.

تاس، خبرگزاری دولتی روسیه، روز جمعه چهارم اکتوبر (۱۳ میزان) به نقل از ضمیر کابلوف گزارش داده است که آنان نمی‌تواند به تنهایی طالبان را در این نشست دعوت ‌کنند.

اخیرا مقامات حکومت طالبان گفتند که آنان در صدد اشتراک در نشست سازمان اقتصادی بریکس اند. حمدالله فطرت، معاون سخنگوی این گروه، افزود: "کشورهای دارای منابع بزرگ و اقتصادهای بزرگ جهان به ویژه روسیه، هند و چین عضویت بریکس را دارند که در حال حاضر ما با آنان روابط خوب اقتصادی و مراودات تجارتی داریم. در صدد استیم تا روابط خود را گسترش داده و در مجمع اقتصادی بریکس شرکت داشته باشیم."

در واکنش به تقاضای حکومت طالبان برای اشتراک در نشست سازمان اقتصادی بریکس، قصر سفید به تاریخ ۲۶ سپتمبر (پنجم میزان) گفت که طالبان که در تلاش مشروعیت اند باید به تعهدات‌ شان عمل کنند.

‌کارن ژان پییر، سخنگوی قصر سفید، گرچه به گونهٔ مستقیم در رابطه به پرسش صدای امریکا در خصوص این تقاضای طالبان پاسخ ارایه نکرد، اما گفت که این گروه "مشروعیت بین المللی می‌خواهد تا از فهرست تعزیرات حذف شده" و چرخهٔ اقتصاد افغانستان را دوباره به چرخش بیاورد.

ایالات متحده عضویت سازمان بریکس را ندارد. این سازمان قرار است از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ اکتوبر نشست سالانۀ خود را در شهر کازان روسیه برگزار کند.

روسیه در سال ۲۰۰۹ ابتکار ایجاد سازمان بریک را روی دست گرفت که برازیل، روسیه، هند و چین اعضای آن بودند، سپس آفریقای جنوبی نیز به این سازمان پیوست و نام که برگرفته از حرف نخست اعضای بنیانگذار آن بود به بریکس تغییر کرد.

تا کنون حکومت طالبان از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است، اما این گروه با اعضای بنیانگذار این مجمع اقتصادی، به شمول چین و روسیه، روابط رو به رشد داشته است.

چین و روسیه، هر دو، ابراز آمادگی کرده اند تا با افغانستان روابط تجارتی و سرمایه‌گذاری داشته باشند و حکومت طالبان را در زمینۀ مبارزه با شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) همکاری کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG