لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان خواستار اشتراک در نشست سازمان بریکس شدند


نمایندگان کشورهای بنیانگذار سازمان بریکس
نمایندگان کشورهای بنیانگذار سازمان بریکس

در حالیکه به برگزاری نشست سازمان بریکس کمتر از یک ماه دیگر باقی‌مانده است، حکومت طالبان گفته است که در صدد اشتراک در نشست این سازمان اقتصادی است.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان گفته است: "کشورهای دارای منابع بزرگ و اقتصادهای بزرگ جهان به ویژه روسیه، هند و چین عضویت بریکس را دارند که در حال حاضر ما با آنان روابط خوب اقتصادی و مراودات تجارتی داریم. در صدد استیم تا روابط خود را گسترش داده و در مجمع اقتصادی بریکس شرکت داشته باشیم."

سازمان بریکس که قرار است از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ اکتوبر نشست سالانۀ خود را در شهر کازان روسیه برگزار کند، تا کنون در مورد این تقاضای طالبان تبصره‌ای نکرده و به گفتۀ سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان تا هنوز بریکس دعوتنامه‌ای به حکومت طالبان ارسال نکرده است.

روسیه در سال ۲۰۰۹ ابتکار ایجاد سازمان بریک را روی دست گرفت که برازیل، روسیه، هند و چین اعضای آن بودند، سپس افریقای جنوبی نیز به این سازمان پیوست و نام که برگرفته از حرف نخست اعضای بنیانگذار آن بود به بریکس تغییر کرد.

در جنوری سال روان، ایران، اتیوپیا، مصر و امارات متحدۀ عرب رسماً عضویت سازمان بریکس را کسب کردند.

تا کنون حکومت طالبان از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است، اما این گروه با اعضای بنیانگذار این مجمع اقتصادی به شمول چین و روسیه روابط رو به رشدی دارد.

چین و روسیه، هر دو، ابراز آمادگی کرده اند تا با افغانستان تجارت و سرمایه‌گذاری داشته باشند و حکومت طالبان را در زمینۀ مبارزه با شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) همکاری کنند.

الکسی اوورچک، معاون صدر اعظم روسیه، روز پنجشنبه ۱۸ سپتمبر (۲۸ سنبله) هنگام سفر به پاکستان گفت که مسکو از شمولیت پاکستان در سازمان بریکس حمایت خواهد کرد.

ترکیه نیز در آستانۀ نشست ۲۰۲۴ بریکس که قرار است از ۲۲ تا ۲۴ اکتوبر در روسیه برگزار شود، خواستار پیوستن به این سازمان شده است. روسیه از پیوستن ترکیه در این سازمان نیز استقبال کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG