لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش قصر سفید به تقاضای طالبان برای اشتراک در نشست اقتصادی بریکس


کارن ژان پییر، سخنگوی قصر سفید
کارن ژان پییر، سخنگوی قصر سفید

در واکنش به تقاضای حکومت طالبان برای اشتراک در نشست سازمان اقتصادی بریکس، قصر سفید روز پنجشنبه ۲۶ سپتمبر (پنجم میزان) گفت که طالبان که در تلاش مشروعیت اند باید به تعهدات‌ شان عمل کنند.

‌کارن ژان پییر، سخنگوی قصر سفید، گرچه به گونهٔ مستقیم در رابطه به پرسش صدای امریکا در خصوص این تقاضای طالبان پاسخ ارایه نکرد، اما گفت که این گروه "مشروعیت بین المللی می‌خواهد تا از فهرست تعزیرات حذف شده" و چرخهٔ اقتصاد افغانستان را دوباره به چرخش بیاورد.

ژان پییر گفت: "این آرمان ها مستلزم آن است که طالبان به حداقل تعهدات خود عمل کنند. افغانستان نمی‌تواند اقتصاد خود را تقویت کند مگر این که زنان بتوانند در تمامی ابعاد جامعه بدون محدودیت سهم بگیرند."

طالبان محدودیت‌های شدید و سرکوبگرانه را بر زنان وضع کرده، آنان را از آموزش به سویۀ بالاتر از مکتب ابتداییه و کار در سازمان‌های دولتی و غیردولتی، سفر بدون محرم شرعی مرد، رفتن به پارک‌ها، حمام‌ها و کلب‌های ورزشی منع کرده اند، اقدامی که ملل متحد آنرا "اپارتاید جنسیتی" عنوان کرده است.

سخنگوی قصر سفید افزود که به تعامل با طالبان روی مسایل که علایق امریکا در آن شامل است،‌ مانند احترام به حقوق زنان و دختران و آزادی شهروندان امریکا که به ناحق در افغانستان بازداشت شده اند، ادامه خواهد داد.

دو روز پیش، حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان گفت: "کشورهای دارای منابع بزرگ و اقتصادهای بزرگ جهان به ویژه روسیه، هند و چین عضویت بریکس را دارند که در حال حاضر ما با آنان روابط خوب اقتصادی و مراودات تجارتی داریم. در صدد استیم تا روابط خود را گسترش داده و در مجمع اقتصادی بریکس شرکت داشته باشیم."

ایالات متحده عضویت سازمان بریکس را ندارد. این سازمان قرار است از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ اکتوبر نشست سالانۀ خود را در شهر کازان روسیه برگزار کند، تا کنون در مورد این تقاضای طالبان تبصره‌ نکرده و به گفتۀ سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان تا هنوز بریکس دعوتنامه‌ای به حکومت طالبان ارسال نکرده است.

روسیه در سال ۲۰۰۹ ابتکار ایجاد سازمان بریک را روی دست گرفت که برازیل، روسیه، هند و چین اعضای آن بودند، سپس افریقای جنوبی نیز به این سازمان پیوست و نام که برگرفته از حرف نخست اعضای بنیانگذار آن بود به بریکس تغییر کرد.

تا کنون حکومت طالبان از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است، اما این گروه با اعضای بنیانگذار این مجمع اقتصادی، به شمول چین و روسیه، روابط رو به رشد داشته است.

چین و روسیه، هر دو، ابراز آمادگی کرده اند تا با افغانستان روابط تجارتی و سرمایه‌گذاری داشته باشند و حکومت طالبان را در زمینۀ مبارزه با شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) همکاری کنند.

سخنگوی قصر سفید گفت که واشنگتن همواره به وضوح گفته است که طالبان را بر اساس آنچه که می‌گویند نه بلکه بر مبنای آنچه که انجام می‌دهند، قضاوت می‌کند.

گروه

XS
SM
MD
LG