لینک های دسترسی

Breaking News

نشست سمرقند با تاکید بر مبارزه با تروریزم در افغانستان پایان یافت


نشست وزیران خارجۀ کشورهای همسایۀ افغانستان بر علاوۀ روسیه که روز پنج‌شنبه ۱۳ اپریل (۲۴ حمل) با میزبانی اوزبیکستان در شهر سمرقند برگزار شده بود، با هشدار از تهدید‌های ناشی از فعالیت‌گروه‌های تروریستی در افغانستان و تاکید بر مبارزه با این گروه‌ها پایان یافت.

نشست از طالبان خواسته است تا بر اساس تعهدات این گروه، اقدامات جدی را در زمینهٔ مبارزه با تروریزم، انهدام و از بین بردن انواع گروه‌های تروریستی به منظور جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان توسط هر گروه تروریستی اتخاذ کند.

پیش از این نشست، وزرای خارجه پاکستان، ایران، روسیه و چین در یک نشست چهار جانبه گفتند: "تمامی گروه های تروریستی به شمول داعش، القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، تحریک طالبان پاکستان، اردوی آزادیبخش بلوچستان، جیش العدل و غیره، مستقر در افغانستان، تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ و جهان اند."

طالبان همواره ادعا کرده اند که تمامی مرزهای افغانستان در کنترول آنان است و هیچ کشوری از خاک افغانستان مورد تهدید قرار نخواهد گرفت، هرچند در حدود ۲۰ ماه گذشته که طالبان بر افغانستان حاکم اند، گروه داعش مسوولیت چندین راکت پراگنی بر همسایگان شمالی افغانستان را به دوش گرفته است.

پیش از آنکه طالبان بر افغانستان حاکم شوند، هم مقام‌های حکومت پیشین افغانستان و هم مقام‌های استخباراتی ایالات متحده گفته بودند که بیش از ۲۰ گروه دهشت افگن در افغانستان فعالیت دارند که شماری از آنان در زیر چتر طالبان به شورشگری می‌پردازند.

در این نشست که دپلوماتان ارشد ایران، پاکستان، اوزبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه و چین حضور داشتند در مورد وضعیت موجود در افغانستان، عملی شدن خواسته‌های جامعهٔ جهانی از مقامات برحال افغانستان از جمله ایجاد حکومت فراگیر، کار و تحصیل زنان افغان و تامین حقوق اقلیت‌ها بحث و تبادل نظر شد.

طالبان پس از حاکمیت دوباره بر افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱ میلادی، به طور مداوم محدودیت‌هایی را بر زنان و دختران اعمال کرده اند. این گروه نه تنها به طور گسترده زنان و دختران را از کار در ادارات حکومتی، سازمان‌های غیرحکومتی و حتا دفاتر ملل متحد منع کرده اند، بلکه مانع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم شده اند.

نشست در سمرقند همچنین بر ضرورت ایجاد یک میکانیزم اقدام مشترک برای ارایه‌ کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان، احیای اقتصاد ملی این کشور، تقویت تدابیر کشورهای همسایه برای مبارزه با تروریزم بین المللی و تولید و قاچاق مواد مخدر، تاکید کرد.

وزیران خارجهٔ کشورهای همسایه، بر نقش موثر افغانستان به عنوان یک عامل کلیدی در ارتباط بین منطقه‌ای میان آسیای مرکزی و جنوبی اشاره کرده و از تطبیق پروژه های زیربنایی و اقتصادی اجتماعی در این کشور با مشارکت کشورهای همسایه صحبت کردند که نه تنها به ایجاد مشاغل جدید بلکه به ادغام فعال‌تر افغانستان کمک خواهد کرد.

در همین حال ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، گفته است که هیات این گروه به رهبری امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان، در نشست سمرقند شرکت کرد.

اما در تصاویر نشر شده از این نشست متقی دیده نمی‌شود، ولی حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ طالبان نوار صوتی را از متقی به نشر رسانده که گویا در نشست سخنرانی می‌کند.

متقی در این نوار صوتی به شرکت کنندگان نشست اطمینان می‌دهد که "به هیچ فرد یا گروهی اجازه نخواهند داد از خاک افغانستان علیه منطقه یا علیه هیچ کشوری در جهان استفاده کند و یا در افغانستان مواد مخدر کشت تولید یا قاچاق کند."

پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان کشورهای همسایۀ افغانستان به ویژه آسیایی میانه همواره از اوضاع امنیتی و گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی به شمول داعش در این کشور اظهار نگرانی کرده و نشست‌هایی را در این مورد میزبانی کرده اند.

XS
SM
MD
LG