لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: تحریم‌ها مانع تعامل و تفاهم سیاسی ما با جهان شده است


روزا اوتنبایووا، رییس یوناما با معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان دیدار و گفتگو کرده است.
روزا اوتنبایووا، رییس یوناما با معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان دیدار و گفتگو کرده است.

معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان در دیدار با روزا اوتنبایووا، رییس هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)، گفته است که برخی تحریم‌ها و تعزیرات بر مقامات این گروه، جلو تعامل، مذاکرات و تفاهم سیاسی با جهان را گرفته است.

مرکز رسانه‌های حکومت طالبان ناوقت روز پنجشنبه هشتم فبروری (۱۹ دلو) با نشر اعلامیه‌ای به نقل از عبدالکبیر گفته است که افغانستان به عنوان عضو فعال سازمان ملل متحد باقی مانده و مایل است عضو فعال این سازمان باشد.

او همچنان گفته که حکومت خواهان تعامل مثبت با جهان در پرتو احترام متقابل است و یوناما در این زمینه می‌تواند نقش مهم بازی کند.

عبدالکبیر تاکید کرده است که حکومت طالبان تمام شرایط را برای مشروعیت تکمیل کرده و باید به رسمیت شناخته شود و نیز کرسی دایمی افغانستان در ملل متحد به این گروه سپرده شود.

او "تحریم‌های بین‌المللی" علیه حکومت طالبان و مقامات این گروه را "ناعادلانه" خوانده و افزوده است که این "تحریم‌ها جلو تعامل، مذاکرات و تفاهم سیاسی با جهان" را گرفته است.

در حال حاضر نام ۵۸ مقام حکومت طالبان در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد. تحریم‌های اعمال شده بر مقامات طالبان شامل محدودیت‌های سفر و مسدود شدن دارایی‌های آنان است.

با این حال، در این دیدار اوتنبایووا به معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت این گروه، گفته است که باوجود افزایش بحران‌ها در جهان، افغانستان فراموش نشده است.

رییس یوناما نشست آیندۀ دوحه را جهت جذب کمک‌های بشردوستانه و ثبات و توسعه برای افغانستان و افغان‌ها فرصتی خوب خوانده است.

بر بنیاد اعلامیه، اوتنبایووا ابراز امیدواری کرده که با اشتراک نمایندگان حکومت طالبان، در این نشست تصویر واقعی افغانستان بازتاب داده می‌شود. به گفتۀ او، نمایندگان کشورها در این نشست حضور خواهند داشت و باید به هیات حکومت طالبان فرصت برگزاری نشست‌های دوجانبه و چندجانبه و تبادل نظر فراهم شود.

یوناما در مورد دیدار روزا اوتنبایووا با این مقام ارشد حکومت طالبان هنوز چیزی نگفته است.

قرار است که دومین نشست مشورتی سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۸ و ۱۹ فبروری با حضور نمایندگان ویژۀ شماری از کشورها برای افغانستان، سازمان‌های بین‌المللی، نمایندگان زنان و نهادهای مدنی برگزار در دوحه، پایتخت قطر، برگزار شود.

ملل متحد هدف این نشست را "بحث در مورد چگونگی رویکرد افزایش مشارکت بین‌المللی با شیوه‌ای منسجم، هماهنگ و ساختاریافته، از جمله از طریق در نظر گرفتن توصیه‌های ارزیابی مستقل در مورد افغانستان" گفته است.

اگرچه طالبان گفته اند که در این نشست دعوت شده اند، اما ملل متحد به گونۀ رسمی در این مورد هنوز چیزی نگفته است.

بر اساس گزارش‌ها قرار است که در نشست دوحه در مورد گماشتن نماینده ویژه در افغانستان تصمیم گرفته شود. عبدالکبیر در دیدار با رییس یوناما بار دیگر مخالفت حکومت طالبان را در خصوص این موضوع بیان کرده است.

استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد،‌ روز گذشته در نیویارک به خبرنگاران در پاسخ پرسشی در مورد مخالفت طالبان با گماشتن نماینده ویژه جدید این سازمان و تصمیم انتونیو گوتیرش گفت که این فرضیه‌های زیادی در این خصوص وجود دارد، اما تا اکنون هیچ نماینده جدیدی معرفی نشده است.

او با بیان اینکه نماینده ویژه منشی عمومی ملل متحد در نشست دوحه حضور خواهد داشت، گفت که نمی‌خواهد دربارۀ تصمیم که سرمنشی ملل متحد می‌گیرد، پیش‌داوری کند.

گروه

XS
SM
MD
LG