لینک های دسترسی

Breaking News

عملیات جستجو و نجات در مناطق زلزله‌زدۀ ولایت هرات همچنان ادامه دارد


مقام‌های محلی ولایت هرات امروز یکشنبه هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) گفتند که عملیات نجات افراد گیرمانده در زیر آوار منازلی که در اثر زلزله در ولسوالی زنده‌جان این ولایت ویران شده است، جریان دارد.

روز شنبه زلزله‌ای با شدت ۶.۳ به مقیاس ریکتر در هرات به وقوع پیوست که بر اساس گزارش‌ها، دست کم هشت پس لرزۀ آن علاوه بر ولایت هرات در ولایات بادغیس، فراه و هلمند نیز احساس شده است.

جمعیت هلال احمر افغانستان در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که در این زلزله ۴۰۰ نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شده اند. این نهاد گفته است که به دلیل اینکه عملیات امداد و نجات همچنان ادامه دارد، احتمال افزایش قربانیان این زلزله وجود دارد. اما حکومت طالبان می‌گوید که شمار کشته شدگان به ۲۰۰۰ نفر رسیده است.

جمعیت هلال احمر افغانستان گفته است که برعلاوۀ فرستادن کارکنان و داوطلبان، تیم‌های سیار را نیز برای مداوای مجروحان به ولسوالی زنده جان فرستاده و مراکز صحی را در ساحه ايجاد کرده است.

در گزارش آمده است: "حد اقل ۴۲۰۰ تن از ۶۰۰ خانواده آسیب دیده اند و ۱۴۰۰ تن از ۳۰۰ خانواده آواره که در ولایت هرات ساکن شده نیز آسیب دیده اند و به همین منظور عملیات نجات همچنان ادامه دارد. پیش‌بینی می‌شود تعداد تلفات افزایش یابد."

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفت که وزارت دولت برای مبارزه با حوادث حکومت طالبان در محل، با هماهنگی ریاست ولایتی این دفتر، ریاست مهاجرین و دفتر والی هرات در عملیات نجات مشارکت دارند.

این اداره ملل متحد همچنان گفت که سازمان بین‌المللی مهاجرت، شورای پناهندگان دنمارک، برنامه جهانی غذا، کمیته بین‌المللی نجات و دفتر کمک‌های آلمان، پنج تیم‌ ارزیابی عاجل را در ساحه مستقر کرده اند.

اوچا همچنان گفته است که سه تیم برای تداوی صدمات پس از حادثه در شفاخانه ساحوی هرات مستقر شده اند که تا روز گذشته ۲۰۰ تن به آنها مراجعه کرده اند. سازمان جهانی صحت، سازمان بین‌المللی مهاجرت و کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان نیز کمک‌های اولیه به شمول خیمه را به حدود ۷۰۰ خانواده فراهم کرده اند.

نور احمد اسلام‌جار، والی حکومت طالبان در ولایت هرات در پیام ویدیویی از باشندگان این ولایت، به ویژه تاجران کمک خواست تا علاوه بر اشتراک در عملیات نجات، در زمینه فراهم آوری دوا نیز به زلزله‌زدگان کمک کنند.

وزارت دفاع حکومت طالبان نیز گفته است که تیم‌های کمک رسان این وزارت به زلزله‌زدگان به ساحه رسیده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG