لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: حوادث امنیتی در افغانستان ۵۵ درصد افزایش یافته است


ملل متحد از بین اول فبروری تا ۱۳ می سال جاری میلادی ۲۵۰۵ حادثه مرتبط با امنیت را در افغانستان ثبت کرد
ملل متحد از بین اول فبروری تا ۱۳ می سال جاری میلادی ۲۵۰۵ حادثه مرتبط با امنیت را در افغانستان ثبت کرد

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، در آخرین گزارش خو که به تاریخ ۱۳ جون به شورای امنیت این سازمان ارایه کرده، از افزایش رویداد‌های امنیتی در افغانستان خبر داده است.

گوتیرش در این گزارش گفته است: "بین اول فبروری تا ۱۳ می [سال جاری میلادی] سازمان ملل متحد ۲۵۰۵ رویداد مرتبط با امنیت را ثبت کرد که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش ۵۵ درصدی را نشان می‌دهد".

در گزارش همچنان آمده است که رویداد‌های مربوط به مواد مخدر از ۲۱۲ واقعه به ۴۱۸ افزایش یافته که بیانگر افزایش ۹۷ درصدی است. بیشترین افزایش در مناطق مرکزی، شمال‌شرقی، جنوب‌شرقی و جنوبی افغانستان اتفاق افتاده است.

بر اساس یافته‌های این گزارش، در این مدت درگیری‌های مسلحانه از ۱۰۶ مورد ثبت شده، در حال که در مدت مشابه سال گذشته ۷۵ مورد بوده، اما انفجارهای ناشی از بم‌‌های دست‌ساز ۳۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد که از ۲۹ رویداد به ۱۹ مورد کاهش یافته است.

منشی عمومی ملل متحد گفته است که از اول فبروری تا ۱۳ می، جبهه آزادی افغانستان و جبهه مقاومت ملی بر حمله به نیروهای امنیتی طالبان در شهر کابل تمرکز کردند.

بر بنیاد گزارش جبهه آزادی افغانستان، ۱۴ حمله تایید شده را در شهر کابل انجام داده است و جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود نیز ۲۹ حمله تایید شده را انجام داده که از این میان ۲۰ حمله در کابل، دو در تخار، دو در بغلان و یک حمله در ولایت پروان بوده است.

گزارش گفته است: "هر دو گروه از تکتیک‌های ضربه و فرار علیه نیروهای امنیتی طالبان استفاده کردند. در ۲۲ حمله نارنجک پرتاب کردند و در هفت حمله دیگر از بم‌های دست ساز استفاده کردند."

گوتیرش در این گزارش گفته است که شاخۀ خراسان دولت اسلامی (داعش) شش حمله را از ۲۸ فبروری تا ۱۵ می در کابل، قندهار و هرات انجام داده که در این حملات ۲۵ نیروی طالبان و شش غیرنظامی کشته شدند و ۴۵ نیروی طالبان و ۱۰ غیرنظامی زخم برداشتند. خونین‌ترین حمله در مقابل کابل بانک در قندهار بوده که هنگام توزیع معاشات افراد طالبان انجام شده است.

گزارش گفته است: "شاخه خراسان داعش در تبلیغات خود همچنان به تهدید جامعه بین‌المللی ادامه می‌دهد و در عین حال حملات در مناطق وسیع‌تر را نیز ترویج می‌کند".

بر بنیاد گزارش گوتیرش، نیروهای امنیتی طالبان ادعا می‌کنند که مجموعه‌ای از بازداشت‌های هدفمند افراد وابسته به داعش را انجام داده اند.

علاوه بر این رویدادها، منشی عمومل ملل متحد در این گزارش رویدادهایی نیز برجسته کرده که بر امور ملل متحد در افغانستان تاثیر گذاشته است. گزارش گفته که از اول فبروری تا ۱۳ می ،۲۰۲۴ ملل متحد ۳۱ حادثه ایمنی و امنیتی را ثبت کرده که به طور مستقیم بر کارمندان این سازمان تاثیر گذاشته است.

سیزده سرقت، هفت مورد آزار و اذیت و ارعاب، دو مورد بازداشت، مورد انفجار بم دست‌ساز و هشت رویداد دیگر شامل این رویدادها است.

گزارش گفته است: "هفت رویداد دیگر بر ساختمان‌ها، دفاتر و اموال سازمان ملل متحد تاثیر گذاشت، از جمله ورود اجباری اعضای اداره عمومی استخبارات [طالبان] به ساختمان سازمان ملل متحد در کابل در چهارم مارچ، این نشان دهنده افزایش جزیی نسبت به ۳۰ رویداد ثبت شده در دوره گزارش قبلی است".

حکومت طالبان هنوز در رابطه به این گزارش گوتیرش واکنش نشان نداده، اما قبلاً مقامات این گروه بارها ادعا کرده اند که امنیت کامل در افغانستان تامین است، هیچ گروه مسلح فعالیت ندارد و داعش نیز در این کشور سرکوب شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG