لینک های دسترسی

Breaking News

شاه محمود قریشی در پاکستان دستگیر شد


شاه محمود قریشی، وزیر خارجهٔ پاکستان در دورهٔ صدارت عمران خان، صدراعظم پیشین آن کشور که حالا در زندان به سر می‌برد
شاه محمود قریشی، وزیر خارجهٔ پاکستان در دورهٔ صدارت عمران خان، صدراعظم پیشین آن کشور که حالا در زندان به سر می‌برد

سخنگوی حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، روز شنبه ۱۹ اگست (۲۸ اسد) گفت که حکومت کنونی آن کشور شاه محمود قریشی، وزیر خارجهٔ پیشین پاکستان را دستگیر کرده است.

دستگیری قریشی بخشی از سرکوب گسترده حزب حاکم آن کشور در مقابل اعضای بلند رتبهٔ حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان به شمار می‌رود.

حکومت پاکستان در ماه‌های اخیر شماری زیادی از اعضای حزب تحریک انصاف به شمول رهبران ارشد این حزب را دستگیر کرده و به این ترتیب قدرت مردمی عمران خان را در سراسر آن کشور درهم شکسته است.

شاه محمود قریشی که در دورهٔ صدارت عمران خان منحیث وزیر خارجهٔ پاکستان ایفای وظیفه می‌کرد، روز شنبه پس از حضور در یک کنفرانس خبری در اسلام‌آباد، پایتخت آن کشور، دستگیر شد. قریشی در این کنفرانس خبری از مقامات پاکستان به دلیل تاخیر انتخابات به شدت انتقاد کرد.

یک مقام حزب تحریک انصاف پاکستان به خبرگزاری فرانس پرس گفت: ''او [قریشی] از منزلش در اسلام‌آباد توسط پولیس دستگیر شد. ما تا حالا جزییات بیشتر در مورد نداریم."

عمران خان که در گذشته ستارهٔ کریکت بود و سپس به سیاست رو آورد، در سال ۲۰۱۸ میلادی به کرسی صدارت کشورش راه یافت. آقای خان پس از دستور محکمهٔ عالی کشورش خطاب به مردم کشورش گفت که تا آخرین لحظه برای منافع مردم و کشورش مبارزه خواهد کرد.

پولیس لاهور به تاریخ پنجم اگست، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان را پس از آن بازداشت کرد که محکمه‌ای در اسلام‌آباد وی را به اتهام فروش هدایایی که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ از کشورهای خارجی در یافت کرده بود، به سه سال زندان محکوم کرد. عمران خان پس از آنکه در اپریل ۲۰۲۲ با رای عدم اعتماد پارلمان از کرسی صدارت کشورش کنار زده شد، تا حالا با بیش از ۲۰۰ اتهام مواجه است.

دستگیری عمران خان چند روز پس از آن صورت گرفت که بر اساس گزارش‌ها،‌ شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، انحلال پارلمان ملی آن کشور را به تاریخ نهم اگست، سه روز پیش از پایان دوره کاری این نهاد قانون‌گذار به عارف علوی، رییس جمهور پاکستان توصیه کرد و در نهایت پارلمان آن کشور منحل شد.

عمران خان حکم محکمهٔ اسلام آباد در قضیهٔ اختلاس را نپذیرفته و استیناف طلب شد. او گفته است که هیچ گونه قانون شکنی نکرده است.

پس از برکناری عمران خان توسط پارلمان در ماه اپریل سال ۲۰۲۲، پاکستان درگیر مشکلات سیاسی شد. خان که تلاش داشت در انتخابات پارلمانی یک بار دیگر به صدارت برسد، به جرم اختلاس به سه سال زندان محکوم شد.

بر اساس قانون پاکستان، فردی که محکوم شده باشد، نمی‌تواند حزب‌اش را رهبری کند، در انتخابات اشتراک کند یا در راس یک ارگان دولتی قرار گیرد.

با آنهم، عمران خان در میان مردم از حمایت قوی برخوردار است و تحلیلگران می‌گویند که احزاب مخالف حزب تحریک انصاف پاکستان، تلاش خواهند کرد از تاخیر در انتخابات برای مقابله با این حزب آمادگی بگیرند.

حکومت ایتلافی متزلزل شهباز شریف که جایگزین خان شد، در اوایل ماه اگست پارلمان را منحل کرد و یک حکومت موقت به رهبری انوار الحق کاکر، سیاستمدار کمتر شناخته شده، ایجاد شد تا آن کشور را تا زمان برگزاری انتخابات رهبری کند.

بر اساس قوانین پاکستان، اگر پارلمان ملی قبل از پایان دوره قانونی خود منحل شود، انتخابات جدید باید در مدت ۹۰ روز پس از انحلال پارلمان برگزار شود.

اما از چندین ماه به اینسو حدس و گمان‌هایی موجود است که این انتخابات به تاخیر خواهد افتاد،‌ زیرا حکومت و اردوی پاکستان برای ایجاد ثبات در کشوری که با بحران های امنیتی، اقتصادی و سیاسی مواجه است، دست و پنجه نرم می کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG