لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: حدود ۹۹هزار عودت‌کننده افغان از پاکستان کمک نقدی دریافت کرده اند


کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که از ۱۵ سپتمبر ۲۰۲۳ به ۹۸هزار و ۹۰۰ مهاجر افغان که از پاکستان برگشته اند، در کابل، قندهار و جلال‌آباد کمک نقدی توزیع شده است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش این اداره ملل متحد که روز جمعه ۱۹ جولای (۲۹ سرطان) نشر شد، از جمله کمک‌شوندگان، ۶۱هزار نفر مهاجرانی بوده که کارت اقامت پاکستان موسوم به (POR) را داشته اند.

کمیشنری عالی ملل متحد برای خانواده‌های عودت‌کننده ۷۰۰ دالر (برای یک خانواده دو نفره یا بیشتر) و۳۵۰ دالر نیز برای افراد مجرد توزیع می‌کند.

پاکستان در اوایل ماه اکتوبر سال گذشته، به تمام مهاجران خارجی فاقد مدرک اقامت در آن کشور، به شمول ۱.۷ میلیون مهاجر افغان، مهلت داد که تا اول نومبر ۲۰۲۳ داوطلبانه آن کشور را ترک کنند، در غیر آن پس از این تاریخ بازداشت و جبراً اخراج خواهند شد.

حالا کمیشنری ملل متحد در امور پناهندگان در گزارشش گفته است که نزدیک به ۶۵۱هزار مهاجر افغان از ۱۵ سپتمبر ۲۰۲۳ تا ۳۰ جون ۲۰۲۴ از پاکستان به افغانستان بازگشته اند.

به گفته این کمیشنری بازگشت و اخراج مهاجران از ماه مارچ امسال به طور پیوسته در حال افزایش بوده است، طوری که در ماه‌های می و جون به مرز ۴۰هزار نفر در ماه رسیده است.

در گزارش آمده است: "در افغانستان، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان به پردازش بایومتریک و ارایه کمک‌های نقدی به دارندگان کارت پی‌اوآر و اعضای خانواده شان، دارندگان برگه‌های کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، دارندگان سند پناهندگی و افغان‌هایی با سایر ارجاعات حفاظتی ادامه داده است".

این در حالی است که سازمان بین‌الملل مهاجرت (IOM‌) ناوقت روز پنجشنبه ۱۸ جولای (۲۸ سرطان) با نشر گزارشی گفت که هم‌زمان با افزایش اخراج مهاجران افغان از ایران و پاکستان، از اول ماه اپریل تا پایان جون ۵۳۲ هزار و ۸۵۴ نفر از افغانستان خارج شده و در این مدت، ۸۵۸هزار و ۱۷۰ نفر دیگر از پاکستان و ایران وارد این کشور شدند.

همچنان بر اساس گزارش کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، در دو هفته آخر ماه جون، میزان بازداشت و توقیف مهاجران افغان در پاکستان در مقایسه با دو هفته قبل، تقریباً ۱۳ درصد کاهش یافته است.

این کمیشنری پیش از این گزارش داده بود که پولیس پاکستان حدود ۱۰۰۰ مهاجر و پناهجوی افغان را طی سه ماه اول ۲۰۲۴ میلادی بازداشت کرده است.

پرونده‌های پناهجویان

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در پاکستان گفته است که از آغاز ۲۰۲۴ میلادی، ۲۷۷ پرونده پناهندگی به شمول افغان‌ها به ۱۱ کشور فرستاده شد.

آسترالیا، بلجیم، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هالند، نیوزیلند، بریتانیا، ایالات متحده و ناروی شامل این کشورها بوده است.

در گزارش آمده است که در مجموع یک‌هزار و ۸۵۸ پناهنده به شمول افغان‌ها به شش کشور اسکان داده شدند.

علاوه بر این، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در ایران نیز ۵۲۹ پرونده درخواست پناهندگی را برای اسکان مجدد به کشورها ارسال کرده که از این میان ۱۶۹ از طریق ۴۰ پرونده درخواستی به آسترالیا و ایتالیا مهاجرت کردند.

این اداره ملل متحد گفته است که تا ۳۱ دسمبر سال گذشته میلادی ۵.۸۲ میلیون مهاجر و پناهجوی افغان را در کشورهای همسایه و جهان ثبت کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG