لینک های دسترسی

Breaking News

غرق شدن قایق پناهجویان در کانال مانش؛ شش افغان جان باختند


مقامات فرانسوی روز شنبه ۱۲ اگست (۲۱ اسد) اعلام کردند که در نتیجهٔ غرق شدن یک کشتی پناهجویان در کانال مانش شش نفر که همه افغان بودند، جان باخته و دو نفر دیگر ناپدید شده اند.

یک مقام فرانسوی گفت که کشتی سرنگون شده، حاوی بیش از ۶۰ نفر بود که اکثر آنان شهروندان افغانستان بودند. این پناهجویان که در میان آنان شماری از شهروندان سودان نیز حضور داشت، سعی می‌کردند خود را به بریتانیا برسانند.

به گفتهٔ مقام‌ها، عملیات نجات مشترک گارد ساحلی بریتانیا و فرانسه توانست ۶۱ نفر را نجات دهد.

فرانک دهرسین، شاروال محلی فرانسه به خبرگزاری رویترز گفت که عملیات نجات گسترده‌ای حوالی ساعت شش صبح به وقت محل آغاز شد. به گفتهٔ او ده‌ها کشتی حامل پناهجویان سعی داشتند همزمان از کانال مانش عبور کنند.

او گفت: "تعدادی از کشتی‌ها با مشکلات جدی مواجه شده بودند و متاسفانه در نزدیکی شهر ساحلی سنگات اجساد این پناهجویان پیدا شد."

هروه برویل، وزیر امور آب فرانسه در بندر کاله، مرکز عملیات نجات، به خبرنگاران گفت: "این کشتی غرق شده یک تراژیدی وحشتناک انسانی است."

او "قاچاقچیان جنایتکار" را که مهاجران را "به سوی مرگ" می فرستند محکوم کرد و متعهد شد که با شبکه های قاچاق مبارزه کند.

الیزابت بورن، صدراعظم فرانسه در شبکه اجتماعی ایکس در حالی که از تلاش‌های تیم‌های نجات ستایش کرده، با قربانیان این رویداد اظهار همدردی کرد.

کانال مانش بین فرانسه و بریتانیا یکی از گذرگاه‌های غیرقانونی پناهجویان به بریتانیا می‌باشد. بریتانیا در تلاش توافق جدید با فرانسه است تا جلو قاچاق انسان و ورود غیرقانونی پناهجویان از این مسیر گرفته شود.

یکی از امدادگران داوطلب که در عملیات نجات شرکت داشت به خبرگزاری رویترز گفت که پناهجویان سعی داشتند با کفش‌هایشان آب را از کشتی در حال غرق شدن بیرون بریزند.

گارد ساحلی بریتانیا اعلام کرده است که یک قایق کوچک دیگر نیز به مشکل برخورده بود اما همه سرنشینان آن نجات یافتند.

آمار دولت بریتانیا نشان می‌دهد که تعداد پناهجویانی که در سال جاری از کانال مانش عبور کرده اند به بیش از ۱۶هزار نفر رسیده است که تنها در هفتهٔ گذشته بیش از ۱۱۰۰ نفر وارد این کشور شده اند.

در سه ماه اول سال جاری، بیشتر کسانی که در قایق های کوچک تلاش کرده اند از این کانال عبور کنند، از افغانستان، هند، ایران یا عراق بوده اند.

سازمان بین المللی مهاجرت گفته است که از سال ۲۰۱۴ به اینسو بیش از ۲۲ هزار نفر در این آب‌ها کشته و یا مفقود شده اند.

شمار کسانی‌که از مسیر کانال مانش و توسط قاچاقبران انسان از فرانسه به بریتانیا منتقل می‌شوند، در سال‌های اخیر رو به افزایش نهاده است. آمار حکومت بریتانیا نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۳۰۰ نفر، در سال ۲۰۱۹ کم و بیش ۱۸۴۳ نفر و در سال ۲۰۲۰ میلادی ۸۴۶۶ نفر با عبور از کانال مانش وارد بریتانیا شده اند.

حکومت بریتانیا برای جلوگیری از تردد پناهجویان از این مسیر و دلسرد کردن آنان طرح‌های مختلف از جمله اعزام پناهجویان به رواندا را روی دست گرفت. با آنهم، تردد از این مسیر کاسته نشده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG