لینک های دسترسی

Breaking News

آذربایجان و ارمنستان در آستانهٔ مذاکرات صلح، درگیر جنگ شدند


در حالی که قرار است رییس جمهور آذربایجان و صدراعظم ارمنستان برای دستیابی به توافق صلح دراز مدت روز یکشنبه دیدار کنند، نیروهای امنیتی هر دو کشور برای دومین روز متوالی به روی یکدیگر آتش گشودند.

وزارت دفاع ارمنستان روز جمعه ۱۲ می (۲۲ ثور) اعلام کرد که نیروهای این کشور در نزدیکی روستای سوتک، در نزدیکی مرز با هاوان و سلاح‌های سبک هدف قرار گرفتند که در نتیجهٔ آن یک سرباز ارمنی کشته و یک سرباز زخمی شد.

وزارت دفاع آذربایجان نیز گفته است که حملات طیاره‌های بدون سرنشین ارمنستان به مواضع این کشور را در منطقه کلبجار متوقف کرده است. این وزارت گفته است که یکی از نظامیان‌اش کشته و نیروهای آذری اوضاع را در کنترول دارد.

تنش ها در حالی افزایش یافته است که تلاش ها برای دستیابی دو رقیب به یک توافق صلح با وجود اختلافات در تعیین مرزها و سایر مسایل تشدید شده و قرار است الهام علیوف، رییس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، صدراعظم ارمنستان روز یکشنبه در بروکسل، پایتخت بلجیم باهم گفتگو کنند.

این در حالی است که مذاکرات هفته گذشته میان آرارات میرزویان، وزیر خارجهٔ ارمنستان و جیهون بایراموف، وزیرخارجهٔ آذربایجان در ایالات متحده به ختم تنش‌های ارضی میان دو کشور منتج نشد، اما انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده گفت که در این راستا پیشرفت‌های صورت گرفته است.

بلینکن افزود: "در جریان چند روز گذشته، هر دو جانب روی شماری از موضوعات دشوار بحث‌های داشتند و آنان در خصوص توافق صلح پایدار به پیشرفت‌های محسوسی دست یافتند."

در ماه های اخیر، تنش‌ها میان این دو همسایه روی مسدود شدن دهلیز لاچین، یگانه مسیر زمینی که ارمنستان را با منطقۀ قره باغ وصل می‌کند، افزایش یافته است.

ارمنستان از طریق دهلیز لاچین به ۱۲۰هزار ارمنی که در ساحۀ کوهستانی قره باغ زندگی می‌کنند مواد مورد نیاز می‌فرستد، اما نیروهای آذربایجانی با ایجاد پوستۀ امنیتی این مسیر را مسدود کرده اند.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که این اقدام آذربایجان سبب قطع دسترسی ارمنی‌ها ساکن در این ساحه به مواد لازمی و خدمات حیاتی مانند دوا و مراقبت‌های صحی شده است. این سازمان گفته است که آذربایجان هیچ اقدامی را برای رفع این مانع روی دست نگرفته و در انجام مکلفیت‌های حقوق بشری‌اش ناکام مانده است.

اما آذربایجان می‌گوید که مسیر دهلیز لاچین به روی کمک‌های بشری، خدمات اضطراری و محافظین صلح باز بوده است.

آذربایجان و ارمنستان در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۲۰ دوبار روی کنترول منطقهٔ قره‌باغ با هم جنگیدند.

جنگ شش هفته‌ای سال ۲۰۲۰ جان بیش از ۶۵۰۰ تن از نیروهای امنیتی از هر دو جانب را گرفت و سر انجام، به میانجی‌گری روسیه پایان یافت.

براساس آتش‌بس سال ۲۰۲۰، ارمنستان ساحات تحت کنترول جدایی طلبان ارمنی را که در جریان جنگ سال‌های ۱۹۹۰ تصرف کرده بود، به باکو تسلیم کرد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG