لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌های جهانی به حکم محکمهٔ بین المللی عدالت مبنی بر توقف جنگ در رفح


مقر محکمهٔ بین المللی عدالت
مقر محکمهٔ بین المللی عدالت

محکمهٔ بین المللی عدالت روز جمعه ۲۴ می (چهارم جوزا) با صدور یک حکم اضطراری به اسراییل دستور داد تا فوراً عملیات در شهر رفح را متوقف کند. این حکم با واکنش‌های گسترده مقامات کشورها و نهادهای بین‌المللی همراه شد.

قضات محکمهٔ بین المللی عدالت این حکم مهم را در ارتباط با شکایت افریقای جنوبی علیه اسراییل به اتهام "نسل‌کشی" در نوار غزه صادر کردند.

نواف سلام، رییس این محکمه، با قرائت حکم محکمه اعلام کرد که وضعیت در غزه از زمان صدور حکم پیشین محکمه مبنی بر لزوم تلاش اسراییل برای بهبود وضعیت در این منطقه پرجمعیت بدتر شده است.

دفتر صدراعظم اسراییل و وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه مشترکی اتهامات افریقای جنوبی علیه اسراییل در محکمه بین المللی عدالت در مورد "نسل‌کشی" در غزه را "نادرست، ظالمانه و منزجر‌کننده" خواندند. در این بیانیه آمده است که اسراییل در منطقه رفح عملیات نظامی به گونه‌ای که منجر به نابودی کامل یا جزئی جمعیت غیرنظامی فلسطینی شود انجام نداده و نخواهد داد.

بنی گنتز، یکی از اعضای کابینه جنگی اسراییل، در واکنش به این تصمیم به رسانه های اسراییلی گفت که اردو برای بازگرداندن ربوده شدگان این کشور و تضمین امنیت شهروندانش به مبارزه ادامه خواهد داد.

او گفت: "ما طبق قوانین بین‌الملل در رفح و هر جای دیگر که عملیات می‌کنیم، ادامه خواهیم داد و تلاش می‌کنیم تا از آسیب رساندن به جمعیت غیرنظامی خودداری کنیم، نه به خاطر محکمهٔ هاگ، بلکه قبل از هر چیز به خاطر کشوری که هستیم."

مارتین گریفیتس، مسوول امور بشری سازمان ملل متحد گفت: "این لحظه‌ای است که باید خواستار احترام به قوانین جنگ که همه ملزم به رعایت آن هستند شد؛ غیرنظامیان باید اجازه داشته باشند که به دنبال امنیت باشند، کمک‌های بشردوستانه باید بدون هیچ مانعی تسهیل شوند و امدادگران و کارکنان سازمان ملل باید بتوانند وظایف خود را در امنیت انجام دهند."

افریقای جنوبی نیز روز جمعه از این حکم محکمه استقبال کرد.

زین دنگور، رییس روابط و همکاری بین‌المللی این کشور گفت: "افریقای جنوبی از حکم امروز محکمه استقبال می‌کند. این عملاً خواستار آتش‌بس است. به طرف اصلی این درگیری دستور می دهد که به اقدامات جنگ طلبانه خود علیه مردم فلسطین پایان دهد."

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن نیز از تصمیم محکمهٔ بین المللی عدالت استقبال کرد.
او گفت: "یک بار دیگر، محکمه بین المللی عدالت جنایات جنگی اسراییل در غزه را افشا می کند. و یک بار دیگر، دولت اسراییل با تحقیر به قوانین بین المللی واکنش نشان می دهد و از توجه به دستورات محکمه خودداری می کند."

وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای گفت: "از تصمیم محکمهٔ بین المللی عدالت مبنی بر توقف فوری حمله نظامی یا هرگونه اقدام دیگر در رفح، مطابق با کنوانسیون منع و مجازات نسل‌کشی، استقبال می‌کنیم."

وزارت خارجه ترکیه نیز گفت: "ما از این تصمیم محکمه استقبال می‌کنیم. هیچ کشوری در جهان فراتر از قانون نیست. ما انتظار داریم تمام تصمیمات اتخاذ شده توسط محکمه به سرعت توسط اسراییل اجرا شود و برای اطمینان از این امر، از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم تا به نوبه خود وارد عمل شود."

سازمان عفو بین‌الملل نیز از این حکم استقبال کرده و از اسراییل خواسته است تا فوراً عملیات نظامی در رفح را متوقف کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز تأکید کرده که حکم محکمهٔ بین المللی عدالت، وخامت وضعیت غزه، جایی که غیرنظامیان با قحطی روبرو هستند را برجسته می‌کند. این نهاد حقوق بشری افزود: "دولت‌ها باید از اهرم‌های فشار خود - از جمله تحریم‌های تسلیحاتی و تحریم‌های هدفمند - برای تحت فشار قرار دادن اسراییل برای تبعیت استفاده کنند."

سازمان داکتران بدون مرز نیز خواستار آتش‌بس شده و گفت: "آتش بس تنها راه برای توقف کشتار بی‌رویه غیرنظامیان و امکان ارایه و ارسال کمک‌ در مقیاس معنادار است."

باسم نعیم، مقام رسمی حماس ضمن استقبال از حکم محکمه بین المللی عدالت گفت: "این تصمیم کافی نیست چرا که تجاوز [نیروهای اسراییلی] در سراسر نوار غزه و به ویژه در شمال وحشیانه و به همان اندازه خطرناک است."

نبیل ابورودینه، سخنگوی ادارهٔ خودگردان فلسطین نیز از تصمیم محکمه استقبال کرده و گفته است که این تصمیم "نماینده اجماع بین المللی در مورد درخواست برای توقف جنگ همه جانبه در غزه است."

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرده و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

مقامات صحی در غزه می‌گویند که در جریان حملات اسراییل بر غزه تا اکنون بیش از ۳۵۸۰۰ نفر کشته شده اند که اکثریت شان زنان و کودکان اند.

گروه

XS
SM
MD
LG