لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان و ایران در تلاش اند تا به تاجران افغان در بندر چابهار تسهیلات ایجاد شود


طالبان گفته است که هیاتی به رهبری محمد کرمی، والی سیستان و بلوچستان ایران به کابل سفر کرده و در نشستی با نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت تجارت و صنعت، چگونگی تعاملات تجاری از مسیر چابهار را به بررسی گرفته اند.
طالبان گفته است که هیاتی به رهبری محمد کرمی، والی سیستان و بلوچستان ایران به کابل سفر کرده و در نشستی با نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت تجارت و صنعت، چگونگی تعاملات تجاری از مسیر چابهار را به بررسی گرفته اند.

مقام‌های طالبان و ایرانی دربارۀ فراهم‌آوری تسهیلات به تاجران افغان، به هدف افزایش داد و ستد تجاری از طریق بندر چابهار گفتگو کردند.

وزارت تجارت و صنعت حکومت طالبان روز شنبه پنجم اکتوبر (۱۴ میزان) گفت که هیاتی به رهبری محمد کرمی، والی سیستان و بلوچستان ایران به کابل سفر کرده و در نشستی با نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، چگونگی تعاملات تجاری و افزایش صادرات و واردات از این مسیر را به بررسی گرفته اند.

این وزارت افزوده است: "در این نشست با تاکید به رقابتی‌سازی چابهار، جهت بحث‌های بیشتر و عملیاتی‌سازی توافقات، در یک کمیته تخنیکی مسوولان از دو طرف موظف گردیدند."

پیش از این، بانک جهانی گفته بود که ایران در حال حاضر شریک تجاری بزرگ افغانستان است. بر اساس گزارش این بانک، افغانستان ۲۱ درصد از کل واردات خود را از ایران وارد می‌کند.

تلاش‌ها برای گسترش تجارت و فراهم‌کردن تسهیلات برای تاجران افغان از طریق بندر چابهار در حالی جریان دارد که از آغاز امسال به اینسو، تجارت میان افغانستان و پاکستان از طریق بندر کراچی به دلایل مختلف کاهش چشم‌گیری داشته و تاجران در این مدت، بیشتر بندر چابهار را برای معاملات تجاری شان انتخاب کرده‌ اند.

خانجان الکوزی، یکی از اعضای هیات مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به صدای امریکا گفت که در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد انتقال اموال تجاری و ترانزیتی میان پاکستان و افغانستان کاهش یافته است.

الکوزی افزود که از چندین هفته به اینسو، بندر تورخم به دلیل مشکلات محلی در ایالت خیبرپشتونخوا پاکستان مسدود است و به همین دلیل، تجارت با پاکستان از طریق بندر تورخم به بن‌بست رسیده است.

او اضافه کرد: "راه به گونۀ کامل بسته است. فعلاً فصل میوه ما است، فصل صادرات ما است همه راه‌ها بسته شده است. در بندر غلام خان جنگ جریان داشت، حالا پایان یافته و بندر دوباره باز شد. همچنان ... از هشت ماه به اینسو، بندر دند پتان به روی تاجران مسدود است."

به گفتۀ وی، به دلیل ادامه بسته‌ بودن بنادر افغانستان با پاکستان، میلیون‌ها دالر به تاجران افغان زیان وارد شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG