لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: صادرات افغانستان به پاکستان ۱۰ درصد کاهش یافته است


اتاق تجارت مشترک افغانستان - پاکستان می‌گوید که در سال گذشته میلادی، مجموع تجارت میان این دو کشور به حدود دو و نیم میلیارد دالر می‌رسید، اما در حال حاضر به ۷۰۰ میلیون دالر کاهش یافته است.
اتاق تجارت مشترک افغانستان - پاکستان می‌گوید که در سال گذشته میلادی، مجموع تجارت میان این دو کشور به حدود دو و نیم میلیارد دالر می‌رسید، اما در حال حاضر به ۷۰۰ میلیون دالر کاهش یافته است.

وزارت تجارت و صنعت حکومت طالبان گفته است که در پنج ماه نخست امسال، صادرات افغانستان به پاکستان ۱۰ درصد کاهش یافته است.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارت دلیل اصلی کاهش صادرات کالاهای تجاری افغانستان به پاکستان را عدم رعایت قراردادهای تجاری میان دو کشور از سوی پاکستان عنوان کرده است.

جواد افزود که در پنج ماه نخست امسال، ۴.۶ میلیارد دالر معاملات تجاری میان افغانستان و کشورهای منطقه انجام شده است.

او اضافه کرد: "در این مدت حدود ۴.۶ میلیارد دالر معاملات تجاری انجام شده که ۵۰۹ میلیون دالر آن صادرات و حدود ۴.۹۱ میلیارد آن واردات بود. در ماه نخست سال گذشته، صادرات حدود ۵۶۸ میلیون دالر و حدود ۳.۲۱۱ میلیارد دالر واردات بود که این آمار نشان‌دهندۀ کاهش ۱۰ درصدی صادرات نسبت به سال گذشته است."

در این حال، اتاق تجارت مشترک افغانستان - پاکستان می‌گوید که در سال گذشته میلادی، مجموع تجارت میان این دو کشور به حدود دو و نیم میلیارد دالر می‌رسید، اما در حال حاضر به ۷۰۰ میلیون دالر کاهش یافته است.

خانجان الکوزی، مسول این نهاد گفت که به دلیل تغییر مشکلات در بخش ترانزیت و همچنان مشکلات طبیعی، داد و ستد میان دو کشور، ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

او افزود: "ترانزیت ما در کراچی تقریباً به کلی متوقف شده است. اکنون ما ۷۰ تا ۸۰ درصد ترانزیت را از طریق کراچی انجام نمی‌دهیم. به دلیل شرایط دشوار آن‌ها (پاکستان)، تمام ترانزیت به بندر چاه‌بهار و بندر عباس منتقل شده است."

پیش از این، اتاق مشترک تجارت افغانستان – پاکستان گفته بود که به دلیل برخی اقدامات حکومت پاکستان، بخش اعظم تجارت ترانزیتی افغانستان از پاکستان به ایران منتقل شده است.

ضیاالحق سرحدی، هماهنگ‌کنندۀ این اتاق در خیبر پشتونخوا به صدای امریکا گفت که تاجران افغان ۷۰ درصد تجارت ترانزیتی شان را اکنون از طریق بندرهای چابهار و بندر عباس ایران انجام می‌دهند.

به گفتۀ سرحدی، این تغییر مسیر تجارت ترانزیتی سبب شده است که حدود ۲۰هزار نفر در گمرک‌ها و بازارهای ترانزیتی شغل شان را در پاکستان از دست بدهند.

همچنان پیش از این بانک جهانی نیز گزارش داده بود که صادرات افغانستان در جنوری سال روان نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی پنج درصد کاهش را تجربه کرده است.

آمار بانک جهانی نشان می‌دهد که صادرات زغال سنگ به پاکستان ۸۷ درصد کاهش یافت که ضربه قابل توجهی در بخش صادرات بود، اما این کاهش با افزایش صادرات مواد غذایی و نساجی جبران شد.

گروه

XS
SM
MD
LG