لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان عزت الله جواب شاعر و مدیر مسوول مجلهٔ مینه را بازداشت کردند 


عزت الله جواب، شاعر، نویسنده و مدیر مسوول مجلهٔ مینه در ولایت ننگرهار
عزت الله جواب، شاعر، نویسنده و مدیر مسوول مجلهٔ مینه در ولایت ننگرهار

طالبان عزت الله جواب، شاعر، نویسنده و مدیر مسوول مجلهٔ مینه را بازداشت کرده اند.

نصرت ارمان و عطاالله جواب، پسران عزت الله جواب در رسانهٔ اجتماعی خبر بازداشت پدر شان را نشر کرده اند.

گفته می‌شود که عزت الله جواب زمانی بازداشت شد که از کابل به سوی ننگرهار در حرکت بود.

نصرت ارمان همچنان نگاشته است که مقامات طالبان به وی اطمینان داده اند که پدر شان صحت کامل دارد و "تنها در ارتباط به یک موضوع" برای استجواب خواسته شده است و به زودی رها خواهد شد. اما آنان وضاحت نداده اند که پدرشان در ارتباط به کدام موضوع بازداشت شده است.

با آنهم این دو برادر از کاربران رسانه‌های اجتماعی خواسته اند تا نوشته‌های شان در مورد بازداشت عزت الله جواب را حذف کنند.

طالبان تا اکنون در این خصوص چیزی نگفته اند. اما شماری از کابران فیسبوک نگاشته اند که جواب در شعرهایش از همسایه‌های افغانستان و طالبان انتقاد کرده بود و ممکن این امر با بازداشت‌اش ربط داشته باشد.

شماری از کابران رسانه‌های اجتماعی و علاقمندان جواب، بازداشت شدن وی را تقبیح کرده و این اقدام طالبان را خلاف آزادی بیان خوانده و گفته اند که طالبان باید هر چه زودتر آزادش کنند.

عزت الله جواب در زمان جمهوریت نیز به دلیل نوشتن شعرهای انتقادی بازداشت و زندانی شده بود.

این درحالی است که افغانستان برای خبرنگاران یکی از بدترین کشورها محسوب می‌شود، جاییکه بر اساس گزارش‌ها، طالبان بر رسانه‌ها محدودیت وضع کرده و نشرات را سانسور می‌کنند.

بر اساس گزارش سازمان خبرنگاران بدون مرز، در سال ۲۰۲۳ در افغانستان سه خبرنگار کشته شدند و سه خبرنگار دیگر همین اکنون زندانی اند. بر اساس شاخص آزادی رسانه‌های این سازمان، افغانستان در سال ۲۰۲۳ در میان ۱۸۰ کشور در جایگاه ۱۵۲ام قرار داشت.

گروه

XS
SM
MD
LG