لینک های دسترسی

Breaking News

گزارشگران بدون مرز: روند بازداشت خودسرانۀ خبرنگاران در افغانستان متوقف شود


آرشیف
آرشیف

سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) بازداشت‌ سه خبرنگار توسط ریاست استخبارات طالبان را طی روزهای اخیر در کابل نکوهش کرده و خواستار توقف این روند شده است.

این سازمان ناوقت روز سه شنبه ۲۳ جنوری (سوم دلو) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بازداشت خبرنگاران توسط استخبارات طالبان، منجر به تضعیف آزادی رسانه‌ها در افغانستان می‌شود.

گزاشگران بدون مرز از موج تازۀ بازداشت خبرنگاران نگرانی کرده و گفته است که طی دو روز، سه خبرنگار در کابل بازداشت شدند.

در اعلامیه آمده است که به تاریخ ۱۷ جنوری (۲۷ جدی) ریاست استخبارات طالبان، احسان اکبری، خبرنگار خبرگزاری کیودوی جاپان را به مرکز رسانه‌های حکومت فراخوانده و بازداشت کرده است. بر اساس معلومات این سازمان، یک روز بعد از آن، مامورین استخبارات طالبان، موبایل و تجهیزات کاری اکبری را از دفتر و منزلش ضبط کردند.

گزاشگران بدون مرز گفته است که ریاست استخبارات طالبان به گونۀ رسمی هیچ معلوماتی را در مورد بازداشت اکبری نشر نکرده است.

در این حال، کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران در شهر نیویارک ایالات متحده در گزارشی به نقل از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته است که احسان اکبری، به دلیل اینکه با حلقات مخالف طالبان در ارتباط بود و به آنان معلومات می‌داد، بازداشت شده است.

علاوه بر این، سازمان گزارشگران بدون مرز به بازداشت احمد جواد رسولی و عبدالحق حمیدی، صاحب امتیاز و مدیر مسوول خبرگزاری "گردش اطلاعات" به تاریخ ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) در کابل و همچنان ضبط موبایل‌های شخصی آنان توسط استخبارات طالبان اشاره کرده است.

استخبارات حکومت طالبان این دو خبرنگار افغان را به تاریخ ۲۰ جنوری (۳۰ جدی) پس از سه روز بازداشت آزاد کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز با تاکید بر آزادی فوری خبرنگار خبرگزاری کیودوی جاپان گفته است: "این بازداشت‌ها ادامه آزار و اذیت غیرقابل قبول رسانه‌ها توسط حکومت طالبان است. بازداشت‌های مکرر کارمندان رسانه‌ها توسط ریاست استخبارات یک استراتیژی نفرت‌انگیز است که برای ارعاب خبرنگاران مستقل و سرکوب هر شکلی از آزادی رسانه طراحی شده است."

همچنان این سازمان بازداشت‌های خودسرانه خبرنگاران توسط استخبارات طالبان را نقض صریح قانون رسانه‌های همگانی افغانستان خوانده و تاکید کرده است بر اساس این قانون هرگونه شکایت از خبرنگاران و رسانه‌ها باید توسط کمیسیون شکایات و تخلفات رسانه‌ای رسیدگی شود.

گزارشگران بدون مرز گفته است: "از ریاست استخبارات [طالبان] می‌خواهیم به کمپاین بازداشت‌های تنبیهی خبرنگاران پایان دهد."

همین‌گونه در اعلامیۀ این سازمان، به بازداشت عبدالرحیم محمدی، خبرنگار تلویزیون تمدن در قندهار و سلطان‌علی جوادی، مدیر مسوول رادیو نسیم در دایکندی اشاره شده و آمده است که این خبرنگاران از ماه دسمبر به این طرف در بند طالبان به سر می‌برند.

بر اساس معلومات سازمان گزارشگران بدون مرز، محکمه ابتداییه طالبان در دایکندی، سلطان‌علی جوادی را در ۱۱ دسمبر ۲۰۲۳ به یک سال زندان محکوم کرده است.

آمار این سازمان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ میلادی سه خبرنگار در افغانستان کشته شده و سه خبرنگار دیگر نیز زندانی شدند. افغانستان از رهگذر شاخص آزادی رسانه‌های این سازمان در سال گذشته میلادی در ردۀ ۱۵۲ قرار گرفته است.

ریاست استخبارات طالبان هنوز در خصوص این خبرنامۀ سازمان گزارشگران بدون مرز واکنش نشان نداده است.

گروه

XS
SM
MD
LG