لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان نشرات رادیو و تلویزیون 'افغانستان انترنشنل' را ممنوع اعلام کرد


به ادامه وضع محدودیت‌های حکومت طالبان بر رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان، وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان نشرات رادیو و تلویزیون افغانستان انترنشنل را که از بیرون از افغانستان پخش می‌شود، ممنوع اعلام کرد.

کمیسیون ارزیابی تخلفات رسانه‌ای این وزارت روز چهارشنبه هشتم می (۱۹ ثور) با نشر اعلامیه‌ای از تمام تحلیلگران، کارشناسان و خبرنگاران خواسته تا از شرکت در بحث‌ و گفتگوها و هرگونه همکاری با این رسانه خودداری کنند.

در اعلامیه آمده است که رسانهٔ افغانستان انترنشنل بارها مسایل مسلکی، حقوقی و اخلاقی را نقض کرده و در اعلامیه، این رسانه را به شخصیت‌کشی، تجاوز به حریم خصوصی، تحریف اطلاعات و دامن زدن به تعصبات قومی، زبانی و منطقه‌ای متهم کرده ‌است.

کمیسیون ارزیابی تخلفات رسانه‌ای وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در اعلامیه‌اش همچنان گفته که این شبکه خبری با محتوایی که تولید می‌کند دسته به تبر، به‌گفته آن‌ها، به شورشیان و دشمنان نظام‌شان می‌دهد.

حفیظ الله بارکزی، عضوکمیسیون ارزیابی تخلفات رسانه‌ای و رییس اتحادیهٔ ژورنالیستان افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت: "تحریم شدن رسانهٔ اینترنشنال از طرف کمیسیون، متکی به اصول و منافع ملی کشور است، اگر ما در قسمت شکایت بگویم طبعا شکایت‌های وجود داشت، حتی برخی از خبرنگاران در این زمینه شکایت داشتند که اصول و معیارهای ژورنالیزم حکم نمی‌کند که خصوصا رادیو تلویزیون انیترنشنال تعصبات قومی را دامن بزند."

اما هارون نجفی‌زاده، رییس اجراییوی تلویزیون افغانستان انترنشنل با رد این ادعاها و اتهامات در پیام نوشتاری به رادیو آزادی گفته است که حکومت طالبان با این کار مردم را از دسترسی به خبر و تحلیل محروم می‌کند.

آقای نجفی‌زاده با تاکید بر این‌که این اقدام تاثیری بر فعالیت‌های شان نخواهد داشت افزوده که طالبان با این کار می‌خواهند بر رسانه‌های آزاد و دیگر رسانه‌ها فشار وارد کنند تا از معیارات، به‌گفته او حرفه‌ای چشم‌پوشی کنند.

طالبان پس از حاکمیت دوباره بر افغانستان، در حدود سه سال گذشته ده‌ها رسانهٔ دیگر را از فعالیت بازداشته و یا آنها فعالیت‌هایشان را متوقف کرده اند.

حکومت طالبان در ماه دسمبر ۲۰۲۲ نشرات چندین رسانه خارجی به شمول رادیو آزادی و صدای امریکا را در افغانستان ممنوع کرد و در اوایل سال ۲۰۲۳ وبسایت‌های این رسانه‌ها را نیز بست.

همچنان طالبان در ۱۶ اپریل فعالیت دو شبکه تلویزیونی خصوصی نور و بریا را متوقف کردند.
ذبیح‌الله سادات، عضو کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه‌ای حکومت طالبان، به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که پس از بررسی کارکرد تلویزیون‌های نور و بریا در این کمیسیون، فیصله شد که کار هر دو رسانه به دلیل "تخلف از اصول رسانه‌ای" و "منافع ملی افغانستان" تعلیق شود.

گروه

XS
SM
MD
LG