لینک های دسترسی

Breaking News

مرکز خبرنگاران: ممنوعیت تصویربرداری در قندهار یک عقب‌گرد جدی آزادی رسانه‌ها است


مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که طالبان ۱۶ دستور را برای محدودکردن فعالیت رسانه‌ها صادر کرده اند
مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که طالبان ۱۶ دستور را برای محدودکردن فعالیت رسانه‌ها صادر کرده اند

مرکز خبرنگاران افغانستان در اعلامیه‌ای تصمیم اخیر مقامات طالبان در قندهار مبنی بر ممنوعیت تصویربرداری از جلسات رسمی و غیررسمی در این ولایت را یک گام به عقب در عرصه آزادی رسانه‌ها دانسته و خواستار لغو فوری این تصمیم شده است.

این مرکز روز دوشنبه ۱۹ فبروری (۳۰ دلو) به نقل از خبرنگاران محلی در قندهار گفته است که پس از این تصمیم، مقامات محلی این ولایت، از گفتگوی تصویری با رسانه‌ها خودداری کرده اند.

یک مکتوب رسمی به امضای ملا شیرین آخند، والی طالبان در قندهار، در شبکه‌های اجتماعی نشر شده که در آن به نهادهای محلی این ولایت توصیه شده است که از گرفتن عکس و مصاحبه‌های تصویری با رسانه‌ها اجتناب کنند.

در این مکتوب گفته شده است: "با دریافت این مکتوب به همه شما دستور داده شده است که در مجالس رسمی و غیررسمی خود از گرفتن عکس ذیروح و عکاسی خودداری کنید، زیرا ضرر این اقدامات بیشتر از فایده آن است."

این مکتوب که به تاریخ ۱۸ فبروری (۲۹ دلو) صادر شده، به ادارات ولایتی توصیه کرده است که گزارش‌های شان را به شکل نوشتاری یا صوتی نشر کنند.

پیش از این، در ماه حوت سال ۱۴۰۱، والی طالبان در هلمند نیز تصمیم مشابهی اتخاذ کرده بود اما مقامات محلی آن ولایت پس از یک ماه تصمیم خود را لغو کردند.

مرکز خبرنگاران افغانستان این دستورالعمل ارسالی از سوی مقامات طالبان در ولایت قندهار به رسانه‌ها را "غیرقانونی" خوانده و گفته است که این اقدام موجب محدودیت بیشتر رسانه ها و محدود شدن آزادی بیان در این ولایت خواهد شد.

همچنان این مرکز گفته است که در حال حاضر رسانه‌های قندهار با مشکلات خودسانسوری و دسترسی به اطلاعات مواجه اند.

در اعلامیۀ این مرکز آمده است: "مرکز خبرنگاران افغانستان از مقام‌های رهبری طالبان در قندهار می‌خواهد با تجدید نظر در این حکم، به آزادی بیان و حقوق قانونی خبرنگاران در این ولایت احترام بگذارند."

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که پس از تسلط مجدد طالبان در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، این گروه ۱۶ دستور را جهت محدودیت‌ کاری رسانه‌ها صادر کرده است.

حکومت طالبان گفته است که با رسانه‌ها و خبرنگاران بر اساس قانون رسانه همگانی که در حکومت قبلی نافذ بود، برخورد می‌کند. بر اساس ماده چهارم این قانون "هيچ شخص حقيقی يا حکمی نمی‌تواند فعاليت آزاد رسانه‌های خبری و يا معلوماتی را منع، تحريم، سانسور يا محدود نموده و يا طور ديگری در امور ونشرات رسانه‌ها مداخله کند."

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش ۲۰۲۳ خود گفت که پس از بازگشت دوبارۀ طالبان به قدرت، علاوه بر مشکلات اقتصادی، فشار بر رسانه‌ها افزایش یافته است و به همین دلیل در دو سال گذشته صدها رسانه مسدود شده و به شمول خبرنگاران زن، کارمندان رسانه‌ای ترک شغل کرده اند.

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، در دوران حاکمیت دوبارهٔ طالبان، از جمله ۵۴۷ رسانه، ۸۰ شبکۀ تلویزیونی، ۱۳۷ شبکه رادیویی و ۱۳ خبرگزاری از فعالیت باز مانده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG