لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: ملل متحد در تطبیق پلان استراتیژیک پنج‌ساله عودت‌کنندگان همکاری کند


دیدار مقامات وزارت امور مهاجرین حکومت طالبان با رییس جدید کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در افغغانستان
دیدار مقامات وزارت امور مهاجرین حکومت طالبان با رییس جدید کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در افغغانستان

سرپرست وزارت امور مهاجرین حکومت طالبان در دیدار با عرفات جمال، رییس کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان، خواستار همکاری در تطبیق پلان استراتیژیک عودت‌کنندگان شده است.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان ناوقت شنبه ۲۷ جولای (ششم اسد) با نشر خبرنامه‌ای به نقل از خلیل‌الرحمان حقانی، سرپرست این وزارت، گفته است که مساله مهاجرین موضوعی بشری است و باید کمک‌ها نیز از رهگذر بشری با آنان صورت بگیرد.

حقانی گفته است: "وزارت امور مهاجرین پلان استراتیژیک پنج ساله دارد که روند بازگشت، اسکان مجدد و ادغام دایمی [بازگشت‌کنندگان] در آن در نظر گرفته شده است که باید در اجرای این برنامه راهبردی همکاری شود."

وزارت امور مهاجرین در خبرنامه‌اش به نقل از رییس جدید کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان گفته است که او همکاری با این وزارت، ایجاد هماهنگی بیشتر و ساخت راهکارهای مناسب را از اولویت‌های کاری‌اش خوانده است.

او گفته است که برای رسیدگی به مشکلات مهاجران باید هماهنگی با کشورهای میزبان افزایش یابد و روند بازگشت تسهیل شود. این مقام ملل متحد همچنان با تاکید بر اجرای برنامه‌های صحی، آموزشی و سایر بخش‌ها در کشورهای میزبان برای مهاجران گفته است که راه‌های دایمی برای معضل مهاجران باید جستجو شود.

مقامات وزارت امور مهاجرین حکومت طالبان همچنان در این دیدار تاکید کرده اند که برای بازگشت‌کنندگان باید در ازای کار کمک شود. او بر کنترول هزینه‌های اداری نهادهای امدادرسان و توجه بیشتر به مشکلات نیازمندان نیز تاکید کرده است.

محمودالحق احدی، رییس پالیسی و پلان این وزارت، نیز گفته است: "پروژه‌ها باید با وزارت برنامه‌ریزی شود و بودجه صرف پروژه‌های بیهوده نشود."

وزارت امور مهاجرین در حالی خواستار همکاری در تطبیق پلان راهبردی بازگشت‌کنندگان شده است که افغانستان در میان کشورهای دارای بیشترین مهاجران و پناهندگان قرار دارد.

بر اساس گزارش ملل متحد تا حدود یک سال قبل، در حدود ۹.۲ میلیون افغان در جهان به گونۀ اجباری آواره شده اند و از این میان کم و بیش ۵.۶ میلیون آن افغان‌هایی اند که در وضعیت مشابه به پناهندگی قرار دارند.

ارقام کمیشنری عالی ملل متحد در مورد پناهندگان نشان می‌دهد که در حال حاضر ۴.۵ میلیون مهاجر افغان در ایران و ۳.۲ میلیون دیگر در پاکستان زندگی می‌کنند.

این دو کشور اخیراً اخراج مهاجران افغان را که مدارک اقامت قانونی این کشورها را ندارند، سرعت بخشیدند.

ادارۀ هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) به تاریخ دوم جولای (۱۲ سرطان) با نشر گزارشی گفت که از اول جنوری تا پایان می سال روان میلادی، ۵۲۶.۸هزار مهاجر افغان از ایران و ۶۷هزار و ۹۰۰ مهاجر افغان از پاکستان به کشورشان بازگشته اند.

در این حال کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان آواره شدن ۳.۲۵ میلیون افغان را در داخل افغانستان نیز ثبت کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG