لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان سه سالگی حاکمیت شان را بر افغانستان با رژۀ نظامی در بگرام تجلیل کردند


در مراسم رژۀ نظامی در پایگاه هوایی بگرام، مقامات بلندپایه حکومت طالبان حضور داشتند.
در مراسم رژۀ نظامی در پایگاه هوایی بگرام، مقامات بلندپایه حکومت طالبان حضور داشتند.

حکومت طالبان روز چهارشنبه ۱۴ اگست (۲۴ اسد) سومین سالگرد حاکمیت این گروه را بر افغانستان، در پایگاه هوایی بگرام که بزرگترین پایگاه نظامی افغانستان در زمان حضور نیروهای امریکایی و ناتو بود، با رژۀ نظامی تجلیل کرد.

طالبان امروز ۲۴ اسد برابر با ۱۴ اگست، برای تجلیل از سالروز حاکمیت سه سالۀ شان تدابیر شدید امنیتی را در کابل و ولایات اتخاذ کرده و این روز را رخصتی عمومی اعلام کرده اند.

در مراسم رژۀ نظامی در پایگاه نظامی بگرام، مقامات بلندپایه حکومت طالبان به شمول معاونان ریاست‌الوزرا، وزیران دفاع و داخله و برخی مقامات دیگر طالبان اشتراک کردند.

عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرای طالبان در این نشست گفت که پس از پایان "اشغال امریکا"، جزایر قدرت در افغانستان از بین رفت و فضای توسعه، رفاه و برادری در این کشور ایجاد شد.

در این مراسم که از طریق تلویزیون ملی تحت ادارۀ طالبان به گونۀ زنده نشر شد، عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست الوزرای طالبان، گفت که حکومت طالبان برای تقویت بیشتر نظام شرعی و محو هرگونه تعصب قومی و زبانی، تلاش‌های جدی را آغاز کرده است.

سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلۀ حکومت طالبان ادعا کرد که افغان‌ها با فداکاری‌های بی‌سابقه، آزادی خود را به دست آورده اند. او خطاب به مردم فلسطین گفت: "همان‌گونه که افغان‌ها پس از یک مبارزه طولانی و سخت به آزادی رسیدند، چنین روزی برای شما نیز در راه است و استقلال خود را به دست خواهید آورد."

محمد حسن آخند، رییس‌الوزرای حکومت طالبان در پیامی به مناسبت از این روز خطاب به طالبان گفته است که با پیروزی این گروه وظیفه و مکلفیت آنان خاتمه نمی‌یابد.

او تاکید کرده است: "اکنون مسوولیت تقویت نظام اسلامی، سازندگی کشور، حفظ جان، مال و ناموس هموطنان و جبران خسارات جنگ‌های گذشته بر عهدۀ ماست که باید با صداقت و جدیت کامل متوجه مسوولیت‌های خود باشیم."

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این روز یکی از مهم‌ترین و افتخارآمیزترین روزهای تاریخ افغانستان است. او ادعا کرده است که افغانستان از "اشغال و تجاوز" ۲۰ ساله آزاد شد.

او گفته است: "تعهد می‌کنیم نظام اسلامی را که در اثر زحمات فراوان افغان‌ها به دست آمده...آن را قویاً حفاظت کنیم و به هر قیمتی از آن دفاع نماییم."

حکومت طالبان علاوه بر کابل، در مراکز ولایت‌ها نیز مراسم برای تجلیل از این روز را ترتیب داده و بیرق‌ها و شعارهای این گروه را در جاده‌ها آویخته است.

طالبان در حالی از سه سالگی حاکمیت شان تجلیل می‌کنند که در این سه سال هیچ کشور و یا سازمان بین‌المللی حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

بر اساس گزارش ملل متحد، در این سه سال مشکلات اقتصادی، بیکاری و گرسنگی رو به افزایش بوده و در سال روان میلادی نزدیک به ۲۴ میلیون افغان که بیش از ۵۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، به کمک‌های بشری نیاز دارند.

همچنان این گروه با گذشت سه سال، بر ممنوعیت آموزش دوره متوسطه و لیسۀ دختران، تحصیل زنان در دانشگاه‌ها و نیز محدودیت‌ها بر اشتغال، تفریح و تردد زنان ادامه داده است.

جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان، احترام به حقوق زنان و دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان و پایان‌دادن به روابط با گروه‌های تروریستی چون القاعده را پیش شرط قرار داده است.

گروه

XS
SM
MD
LG