لینک های دسترسی

Breaking News

در آستانه سه سالگی سلطۀ طالبان؛ زنان معترض خواهان فشارهای بین المللی بر طالبان شدند


در آستانۀ سه سالگی سلطۀ طالبان بر افغانستان، شماری از زنان معترض بر وارد کردن فشارهای بیشتر بین المللی بر طالبان تاکید کرده و گفته‌اند که جامعه بین‌المللی باید از به رسمیت شناسی حکومت این گروه جلوگیری کنند.

این زنان معترض زیر چتر "جنبش زنان به سوی آزادی" روز شنبه ۱۰ اگست (۲۰ اسد) با برگزاری گردهمایی در یک مکان سربسته در کابل گفته اند که طالبان در سه سال پیسین، افغانستان را به گونۀ ''غيرقانونی و غاضبانه'' به دست گرفته و آنان "رژيم نامشروع خود را تنها با میله تفنگ تداوم بخشیده‌اند".

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ بر افغانستان دوباره مسلط شده و درسه سال از حاکمیت شان بر این کشور، آنان محدودیت‌های زیادی بر زنان و دختران در این کشور وضع کرده اند.

این زنان معترض با نشر قطعنامه‌ای گفته اند: "ما از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد می‌خواهیم که از به رسمیت شناسی این گروه تروریسیتی خودداری نمایند، چرا که به رسمیت شناسی طالبان مشروعیت برای ترورزیم جهانی است و هرگونه تعامل با این گروه جنایت پیشه، خشونت علیه انسان شمرده می‌شود."

این زنان معترض همچنان بار دیگر خواهان به رسمیت شناسی "آپارتاید جنسیتی" در افغانستان شده و از جامعۀ بین‌المللی خواسته اند که صدای مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران را بشنوند.

جریان "ایتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان" نیز در پیامی در صفحۀ اجتماعی ایکس گفته است که ماه اگست، یادآور رنج و درد زنان افغانستان است.

این جریان اعتراضی تاکید کرده که زنان افغانستان به مبارزۀ شان برای آزادی، صلح و امید در این کشور ادامه خواهند داد و تا رسیدن به "آزادی وطن و آزادی زنان" تلاش خواهند کرد.

ایتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان افزوده است: "[زنان] از جامعه جهانی می‌خواهند که صدای مردم افغانستان را در ارتباط با مشکلاتی که طالبان بر آن‌ها ایجاد کرده‌اند، بشنود و این گروه تروریستی را حمایت ننماید."

در این حال، مریم معروف آروین، رییس "جنبش شنبه‌های ارغوانی" می‌گوید که طالبان در سه سال پیسین، برای تغییر افکار عامه به ویژه جوانان در این کشور تلاش کرده‌اند.

آروین با فرستادن یک پیام ویدیویی به خبرنگاران گفت که طالبان در این مدت روی افزایش مدارس دینی به هدف ترویج افکار "طالبان و دیوبندی" در سراسر افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

این زن معترض تاکید کرد که ادامۀ این وضعیت، افغانستان را به "درد سر بزرگ" برای منطقه و جهان مبدل خواهد ساخت و مردم افغانستان از این ناحیه بیشتر آسیب‌پذیر خواهند شد.

تا اکنون هیچ کشوری در جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است و کشورهای جهان همواره به ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان و نیز احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران از سوی طالبان اصرار دارند.

در جریان حدود سه سال گذشته، گزارش‌های مبنی بر نقض حقوق بشر توسط طالبان از جمله، وضع محدودیت‌های سخت‌گیرانه بر زنان، مسدودی مکاتب متوسطه دخترانه و کشتار نظامیان حکومت پیشین، کسب مشروعیت حکومت این گروه را دشوار ساخته است.

اما طالبان می گویند که معیارات جهانی برای حکومتداری خوب را تکمیل کرده اند و جهان باید آنها را به رسمیت بشناسند و روابط بین المللی داشته باشند.

گروه

XS
SM
MD
LG