لینک های دسترسی

Breaking News

پیام جنجال‌برانگیز انوارالحق کاکر؛ طالبان کمک‌های بشری پاکستان را رد کردند 


طالبان افغان کمک‌های بشری پاکستان با زلزله‌زدگان افغان را به دلیل نشر یک پیام جنجال برانگیز صدر اعظم این کشور، رد کردند.

یک مقام ارشد طالبان، به شرط افشا نشدن نامش به صدای امریکا تایید کرد که پیام انوارالحق کاکر، صدر اعظم پاکستان، در شبکهٔ اجتماعی ایکس در عقب نپذیرفتن این کمک‌ها قرار دارد.

جنجال‌‌ها زمانی آغاز شد که پس از زلزله در ولایت هرات، اسلام آباد به گونهٔ فوری اعلام کرد که در یک طیارهٔ ترانسپورتی به گونهٔ فوری ۵۰۰۰ خیمهٔ زمستانی، ۱۵۰۰۰ کمپل، مواد غذایی و طبی و تیمی از داکتران را به افغانستان می‌فرستد.

ادارهٔ تنظیم و ادارهٔ آفات طبیعی پاکستان این محموله را آماده کرده و جزییات آنرا در وبسایت‌اش نشر کرده است. ساعاتی پس از آن کاکر ادعا کرد که این کمک‌ها به تقاضای حکومت طالبان صورت می‌گیرد، در حالی که کابل به گونهٔ رسمی از هیچ کشور خارجی تقاضای کمک‌ نکرده است.

کاکر همچنان جزییات نادرست از اقلامی را نشر کرد که حکومت وی می‌خواست آنرا به افغانستان بفرستد.

او در یک پوست ایکس نگاشته است: "به ادارهٔ تنظیم و ادارهٔ آفات طبیعی هدایت دادم تا حد اکثر حمایت را به متاثرین بفرستد. حکومت افغانستان رسماً خواهان فرستادن تیم‌های طبی، شفاخانه‌های موقت، ۵۰ خیمه و ۵۰۰ کمپل را کرده ... تمامی اقلام تقاضا شده پس از چاشت امروز فرستاده می‌شود."

او نگاشته است که مواد خیریهٔ دیگر نیز به افغانستان فرستاده خواهد شد.

اما طیارهٔ حامل این کمک‌ها تا اکنون هم پرواز نکرده و هیچ جانب در مورد این تعویق چیزی نگفته است.

این مقام ارشد طالبان در یک پیام نوشتاری واتس‌اپ در مورد رد این کمک‌ها به صدای امریکا گفت: "با وجود آنکه هیچ چنین تقاضای صورت نگرفته بود و حکومت ما برای آن مورد تمسخر قرار گرفت."

او بر اظهارات صدر اعظم پاکستان انتقاد کرده و آنرا "غیرمسوولانه" خواند و به رهبر این کشور مشوره داد تا در مورد اظهارات‌اش پیرامون افغانستان "فوق العاده محتاط" باشد.

اما یک مقام ارشد پاکستان به شرط افشا نشدن نامش در این مورد گفت که کابل "نه بلی می‌گوید و نه نخیر؛ آنان به گونهٔ رسمی تقاضای کمک کردند و گفتند که در مورد زمان فرستادن این کمک به ما خواهند گفت."

در این حال، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجهٔ پاکستان، از ارایه پاسخ در این مورد این موضوع خودداری کرد.

او گفت که پاکستان در کنار مردم افغانستان ایستاده بوده و با حکومت طالبان در افغانستان در تماس است تا به نیازمند‌های که آنان داشته خواهند بود، پاسخ ارایه شود.

روابط میان دو کشور به دلیل ادعا‌های موجودیت تندروان پاکستانی در داخل خاک افغانستان و چگونگی اخراج مهاجرین افغان از پاکستان تیره شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG