لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان از آغاز کار عملی پروژه خط لولۀ گاز تاپی خبر دادند


کار عملی پروژۀ خط لولۀ گاز تاپی روز چهار شنبه ۱۱ سپتمبر (۲۱ سنبله) توسط مقام‌های ارشد ترکمنستان و حکومت طالبان افتتاح شد.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان، گفت که محمد حسن آخند، رییس الوزرای حکومت این گروه در مراسم افتتاح این پروژه که در ساحۀ "سلیم چشمۀ" ترکمنستان برگزار شد، اشتراک کرده است.

رییس الوزرای حکومت طالبان پروژه تاپی را برای گسترش روابط این گروه با ترکمنستان و دیگر کشورهای منطقه مهم عنوان کرده و گفته است که کار این پروژه پس از انتظارزیاد آغاز شد.

حکومت طالبان همچنان روز چهارشنبه را به دلیل آغاز کار این پروژه، در ولایت هرات رخصتی عمومی اعلام کرده‌اند. آنان همچنان گفته اند که همزمان با این، کار روی پروژه‌های دیگر در بخش‌های ترانسپورت، نفت و گاز و انرژی میان طالبان و ترکمنستان آغاز می‌شود.

خط لوله انتقال گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و جنوب آسیا (تاپی) حدود ۱۸۰۰ کیلومتر طول دارد که ۷۳۶ کیلومتر آن از ولایت‌های هرات، هلمند و قندهار در افغانستان می‌گذرد، این پروژه سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون دالر به افغانستان عاید خواهد شد.

مجموع هزینه این پروژه ۷.۶ میلیارد دالر برآورد شده است که بیشتر آن بر عهده ترکمنستان است و این کشور در این پروژه ۸۵ درصد و افغانستان، پاکستان و هند هر کدام پنج درصد سهم دارند.

بر اساس معلومات وزارت معادن و پترولیم افغانستان، پس از تکمیل شدن این پروژه، افغانستان در ده سال اول ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز وارد می‌کند و در ۳۰ سال آینده این رقم به یک‌و‌نیم میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت.

پروژۀ تاپی، به تاریخ چهارم حوت ۱۳۹۶، توسط محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان و مقام‌های ارشد ترکمستان، هند و پاکستان افتتاح شد.

در آن زمان، مراسم‌ جداگانه‌ای در ساحۀ "سلیم چشمه" ترکمنستان در نزدیکی مرز با افغانستان و شهر هرات برگزار شد و مقام‌های این کشورها ضمن اشتراک در آن، از تطبیق کامل این پروژه اطمینان دادند.

قرار بود، کار این پروژه به سرعت به پیش برود، اما مسایل امنیتی یکی از دلایل عمده بود که این پروژه چندین بار به تعویق افتاد و باعث ایجاد مشکلات در بخش سرمایه گذاری این پروژه شد.

طالبان در آن زمان از افتتاح این پروژه حمایت کردند، اما پس از آن گزارش‌هایی به نشر رسید که جنگجویان این گروه مانع برنامه‌های حکومت پیشین برای آغاز کار این خط لولۀ گاز در داخل افغانستان شده‌اند.

گروه

XS
SM
MD
LG