لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در واکنش به گزارش سیگار:‌ هیچ گروه مسلح خارجی در افغانستان فعال نیست


حکومت طالبان با رد گزارش دفتر سرمفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که هیچ گروه مسلح خارجی در افغانستان فعال نیست.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این حکومت این گروه امروز یکشنبه ۱۸ جون (۲۸ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گزارش سیگار را "پروپاگند" علیه طالبان عنوان کرده است.

در اعلامیه امده است: "ما این گونه پروپاگند سیگار را به شدت رد می‌کنیم، امارت اسلامی افغانستان بر وضعیت کنترول کامل دارد و اجازه نمی‌دهد که هیچ گروه یا جهتی افغانستان را ناامن کند و یا افغانستان را برضد کسی دیگر کار بگیرد".

همچنان حکومت طالبان گروه داعش را یک "پروژه استخباراتی" خوانده و گفته است که به شدت سرکوب شده است و در حال نابودی قرار دارد.

این در حالی است که دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان "سیگار" گفته است که طالبان با چالش‌های فزاینده‌ای امنیتی از سوی گروه‌های مختلف برای حفظ قدرت شان مواجه اند.

دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان، در گزارش ربع اول سال روان میلادی از داعش، القاعده و گروه‌های مختلف مقاومت ضد طالبان، به‌ویژه جبهه مقاومت ملی نام برده است.

حکومت طالبان به امریکایی‌ها توصیه کرده است که "کینه و دشمنی" خود را با افغان‌ها "پایان" دهند. مجاهد تاکید کرده است که افغانستان نه تنها برای هیچ کشوری تهدید نیست، بلکه با تمام جهان به شمول ایالات متحده امریکا روابط نیک و سازنده می‌خواهد.

بر اساس گزارش سیگار با استناد به اظهارات مقامات امریکایی، حضور ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل، که در حمله طیارۀ بی‌پیلوت امریکایی در جولای ۲۰۲۲ کشته شد، نشان می‌دهد که حداقل برخی از اعضای طالبان به حفظ رابطه با القاعده ادامه می‌دهند.

این در حالی است که حکومت طالبان بارها گفته است که هیچ شواهدی مبنی بر کشته‌شدن رهبر القاعده به دست نیامده است.

دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان گفته است که دولت امریکا در کنار اینکه بر حضور القاعده در افغانستان نظارت می‌کند، به فشار بر طالبان برای پایبندی به تعهدات شان در زمینه مبارزه با تروریزم تحت توافق دوحه، نیز ادامه می‌دهد.

سیگار گفته است که القاعده همچنان به حمله به منافع ایالات متحده متعهد است.

در گزارش آمده است: "تهدید القاعده به سیاست‌های طالبان، جذابیت استفاده از افغانستان به عنوان پایگاه عملیاتی نسبت به سایر مناطق جغرافیایی و تمرکز رهبری القاعده بستگی دارد. دفتر رییس سازمان اطلاعات ملی (ایالات متحده) ارزیابی می‌کند که این گروه احتمالاً بر حفظ پناهگاه امن خود در افغانستان تحت محدودیت‌های طالبان قبل از انجام یا حمایت از عملیات‌ خارجی تمرکز خواهد کرد".

دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان به حملات پیهم داعش پس از به قدرت رسیدن طالبان بر افغانستان اشاره می‌کند و می‌گوید که شاخۀ خراسان دولت اسلامی (داعش) به کمپاین خود علیه طالبان و بدعت‌های مذهبی در افغانستان ادامه داده و همچنان جدی‌ترین تهدید برای حاکمیت طالبان است.

سیگار تخمین می‌کند که تعداد جنگجویان داعش در افغانستان بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر است.

این در حالی است که در سه ماه اول سال روان میلادی، داعش چندین حمله را در افغانستان انجام داده است.

سیگار در گزارشش گفته است:‌ "برعلاوۀ از چندین حمله، داعش همچنان تقریباً روزانه حملات سطح پایین را برای ایجاد ترس در جوامع محلی، تضعیف قدرت طالبان و به چالش کشیدن نهادهای امنیتی رژیم (طالبان) انجام می‌دهد".

بر اساس اظهارات دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان، داعش عمدتاً به اهداف نرمی مانند مدارس، مساجد (اعم از سنی و شیعه) و درمانگاه‌ها حمله کرده است.

سیگار می‌گوید که بر اساس گزارش‌های رسمی حکومت طالبان نه عملیات را علیه داعش در ماه‌های جنوری و فبروری انجام داده است و برای خنثا کردن تهدید این گروه هر چه لازم بدانند، انجام خواهند داد.

بر اساس گزارش سیگار در ماه اپریل، طالبان طراح حمله اگست ۲۰۲۱ در جریان عملیات تخلیه در میدان هوایی کابل را از پا در آوردند. در آن حمله به شمول ۱۳ سرباز امریکایی، بیش از ۱۵۰ شهروند افغانستان کشته شدند.

سیگار با استناد به گزارش‌های رسمی دولت امریکا می‌گوید که شاخه خراسان دولت اسلامی یا داعش همچنان "یک تهدید جدی برای نهادهای غیر‌دولتی، سازمان‌های بین‌المللی و کارکنان آنها است.

XS
SM
MD
LG