لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان قرارداد حفر چاه‌های نفتی در جوزجان را با یک شرکت ترکی امضا کردند


نمایی از معدن مسک عینک در ولایت لوگر (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
نمایی از معدن مسک عینک در ولایت لوگر (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان از امضای قرارداد حفاری دو حلقه چاه نفتی به هدف استخراج گاز در ولایت جوزجان با یک شرکت ترکی خبر داد.

همایون افغان، سخنگوی این وزارت، روز شنبه ششم جولای (۱۶ سرطان) در صفحۀ اجتماعی ایکس گفت بر اساس این قرارداد، شرکت ترکی به نام "سفیر سونداج" مکلف است تا دو حلقه چاه نفتی را به ارزش ۷.۵ میلیون دالر حفر کند.

به گفتۀ افغان، شرکت قراردادی این دو چاه نفتی را به عمق ۱۶۵۰ متر در منطقه "یتیم‌تاق" ولایت جوزجان حفر می‌کند و کار آن تا یک سال دیگر تکمیل خواهد شد.

افغان ادعا کرد که با بهربرداری این چاه‌های نفتی، روزانه ۳۰۰ هزار متر مکعب گاز استخراج خواهد شد که عواید روازنۀ آن بالغ بر ۶۰هزار دالر امریکایی خواهد بود.

در همین حال،‌شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان، گفته است: "خوشحال استیم که امروز بازهم قرارداد دو حلقه چاه گاز در یک پروسه شفاف با شرکت ترکی عقد می‌گردد...در میان چهار شرکت داوطلب، شرکت سفیر سونداج ترکی با ارایه نمودن مناسب‌ترین و نازلترین نرخ مبلغ ۷.۵ میلیون دالر برنده اعلام شد و قرار داد عقد شد."

دلاور گفته که تلاش‌های آنان برای قراداد حفر چاهای گاز در بخش‌های این کشور به ویژه در ولایت جوزجان جریان دارد. او حین امضای این قرارداد اضافه کرد که شرکت‌های خارجی علاقمندی بیشتر در بخش حفر چاه‌های نفتی و استخراج گاز در افغانستان نشان داده اند.

این مقام طالبان دربارۀ حفر چاه‌های نفتی و استخراج گاز در ساحۀ "طوطی" ولایت جوزجان گفت: "شرکت‌های خارجی خواهان سرمایه‌گذاری به ارزش یک میلیارد دالر در ساحه متذکره می‌باشند و کشور ما عنقریب در قطار کشورهای صادرکنندۀ نفت و گاز قرار خواهد گرفت."

حکومت طالبان که با تعزیرات بین‌المللی در افغانستان مواجه است، از زمان حاکمیت دوبارۀ شان بر این کشور، تلاش‌ها برای استخراج منابع بزرگ طبیعی افغانستان را شدت بخشیده‌اند.

رهبری طالبان که تا اکنون منحیث یک حکومت مشروع افغانستان به رسمیت شناخته نشده، قرار داد چندین معدن را با شرکت‌های چینی و سایر کشورها امضا کرده‌ که ارزش آن به ده‌ها میلیون دالر امریکایی می‌رسد. این قرارداد‌ها از استخراج نفت و مس گرفته تا طلا و لیتیم را شامل می‌شوند.

این در حالی است که وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان به تاریخ ۳۱ اگست ۲۰۲۳، هفت قرارداد استخراج معادن طلا، آهن، سرب و مس را با شرکت‌های بریتانیایی، چینی، ترکی، ایرانی و افغان امضا کرد.

پیش از آن، حکومت طالبان قرارداد استخراج نفت از حوزهٔ دریای آمو را با یک شرکت چینی امضا کرده بود.

افغانستان یکی از کشورهای جهان است که منابع معدنی زیادی در زیر زمین دارد، اما به دلایل مختلف از جمله جنگ، سال‌ها است که از منابع طبیعی این کشور بهره برداری نشده است.

ادارهٔ زمین شناسی امریکا پس از یک بررسی، چند سال پیش اعلام کرد که این کشور بیش از دو تریلیون دالر منابع طبیعی دارد.

گروه

XS
SM
MD
LG