لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: پاکستان به آزادی اموال تاجران افغان از بندر کراچی توافق کرد


بندر کراچی
بندر کراچی

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان می‌گوید که مقامات پاکستانی توافق کرده اند تا اموال تاجران افغان که در بند کراچی توقف داده شده، آزاد شوند.

این وزارت امروز جمعه ۱۷ نومبر (۲۶ عقرب) با نشر پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس گفته است که هیاتی به سرپرستی نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان با طرف پاکستانی دیدار دوجانبه داشت.

به گفتۀ این وزارت، در این نشست که روز گذشته در اسلام‌آباد دایر شد، وزرای امور خارجه و تجارت پاکستان نیز حضور داشتند و توافق شد که "اموال توقف‌داده شدۀ تاجران افغان فوراً از بندر کراچی آزاد شود".

هنوز مقامات حکومت موقت پاکستان در مورد این توافق اظهار نظری نکرده اند.

هیاتی به رهبری سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان روز دوشنبه ۱۳ نومبر (۲۲ عقرب) به اسلام‌آباد سفر کرد تا ضمن اشتراک در نشست سه جانبه پاکستان، اوزبیکستان و افغانستان، در مورد مسایل مربوط به تجارت و ترانزیت با مقامات پاکستانی گفتگو کند.

هیات طالبان روز سه شنبه ۱۴ نومبر (۲۳ عقرب) در دیدار با جلیل عباس جیلانی، سرپرست وزارت خارجه حکومت موقت پاکستان نیز خواستار رهایی اموال تاجران افغان از بندر کراچی شده بود.

اسلام‌آباد طی ماه‌های اخیر علاوه بر اخراج صدها هزار افغان‌ فاقد مدرک از آن کشور، بر اموال ترانزیتی تاجران افغان نیز محدودیت وضع کرده است.

خانجان الکوزی، عضو هیات مدیرۀ اتاق‌های تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به صدای امریکا گفت که در ترکیب این هیات سکتور خصوصی نیز شامل است و طی چند روز گذشته نشست‌های متواتر در رابطه به سه حکم حکومت موقت پاکستان با مقامات آن کشور داشته است.

او گفت که یک‌ونیم ماه قبل پاکستان فیصله کرد که ۲۱۲ قلم مال به هیچ وجه از طریق خاک این کشور ترانزیت نشود، یک تعداد اجناس دیگر نیز باید ۱۰۰ درصد گرنتی شوند واز چند قلم مال دیگر نیز باید ۱۰ درصد محصول به پاکستان پرداخت شود.

به گفته الکوزی این فیصله‌ها خلاف قرارداد ترانزیت و تجارت میان دو کشور و برای تاجران افغان کمرشکن بود که اموال شان را محصول نکردند و از همین‌رو ۴۰۰۰ کانتینر اموال شان در بند کراچی متوقف شد و تاجران روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دالر خاک‌پولی به پاکستان می‌پردازند.

او در مورد توافق تازه گفت: "فیصله همین شد که ۲۱۲ قلم جنس ممنوعه است، به چند کانتینر هیچ اجازه داده نشود، [تاجران افغان] پس ببرند یا محصول کنند با تعرفه پاکستان و در پاکستان بفروشند. متباقی کانتینرها اجازه است که مطابق قانون قبلی محصول شود و به افغانستان ببرند".

به گفتۀ الکوزی تعهد صورت گرفته که سر از امروز جمعه مکتوب این فیصله صادر می‌شود، اما هنوز در کراچی کار آغاز نشده است. او ابراز امیدواری کرد که روند انتقال اموال تاجران افغان فردا از کراچی آغاز شود.

مقامات پاکستانی پیش از این گفته بودند که آنان میلیون‌ها دالر عواید مالیاتی را به این دلیل از دست داده اند که کالای تجارتی بدون مالیه از بنادر این کشور وارد افغانستان شده و سپس به این کشور قاچاق می‌شود.

ماه گذشته سفارت افغانستان در اسلام‌آباد که توسط طالبان اداره می‌شود، این فیصله حکومت پاکستان را در تضاد با قرارداد تجارتی و ترانزیتی میان دو کشور خواند و از پاکستان خواست که این مشکل را حل کند.

گروه

XS
SM
MD
LG