لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به مقامات پاکستان: از اظهارات بی‌اساس و تحریک‌آمیز اجتناب کنید


به دنبال اظهارات برخی مقامات پاکستان در مورد حضور پناهگاه‌های طالبان پاکستانی در خاک افغانستان و تهدید علیه آن کشور، حکومت طالبان خطاب به مقامات پاکستان گفته است که از چنین اظهارات خودداری کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان ناوقت سه شنبه سوم جنوری (۱۳ جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که حکومت این گروه با تمام کشورهای همسایه به شمول پاکستان مناسبات خوب می‌خواهد.

او با بیان اینکه اظهارات مقامات پاکستانی در رابطه به افغانستان "نادرست" و "تاسف‌بار" است، تاکید کرده که حکومت طالبان به تمام راهکارهایی که منجر به رسیدن به این هدف شود، باور دارد.

مجاهد در این اعلامیه گفته است: "امارت اسلامی تمام تلاش های خویش را به خرج می‌دهد که از خاک افغانستان نه تنها علیه پاکستان، بلکه علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد. ما متعهد به این هدف استیم، اما جانب پاکستان هم مسوولیت دارد که برای کنترول وضعیت تلاش نماید و از اظهارات بی‌اساس و تحریک‌آمیز اجتناب کند".

به گفتۀ مجاهد اظهارات بی‌اساس و تحریک‌آمیز منجر به ایجاد بی‌باوری بین افغانستان و پاکستان می‌شود که به نفع هیج جانبی نیست.

این در حالی است که رهبری سیاسی و نظامی پاکستان در حالی به گونهٔ ضمنی از احتمال حملات بر ضد تندروان تحریک طالبان پاکستان در قلمرو افغانستان هشدار داده است.

این اعلام پس از برگزاری جلسات طولانی در کمیتهٔ امنیت ملی‌ آن کشور بیان شد که در آن شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، عاصم منیر، لوی درستیز قوای مسلح، و سایر مقام‌های ارشد آن کشور اشتراک داشتند.

بر اساس اعلامیه‌ای که از سوی حکومت پاکستان نشر شده است، کمیتهٔ‌ امنیت ملی آن کشور متعهد شده است که "تحمل در مقابل تروریزم در پاکستان صفر خواهد بود" و تاکید شده است که "دولت با تمام نیرو" در مقابل تندروان برخورد خواهد کرد.

پیش از آن، رانا ثناالله، وزیر داخلهٔ پاکستان، به تاریخ ۲۹ دسمبر ۲۰۲۲ در مصاحبه‌ای با اکسپرس نیوز گفت که اگر کشورش از سوی گروه‌های مانند تحریک طالبان پاکستان تهدید شود، اسلام آباد صلاحیت قانونی دارد تا در مقابل مخفیگاه‌های شورشیان در داخل خاک افغانستان اقدام کند.

اما وزارت دفاع حکومت طالبان به تاریخ اول جنوری (۱۱ جدی) با نشر اعلامیه‌ای به وزیر داخلهٔ پاکستان هشدار داد و گفت که افغانستان "بی‌صاحب نیست" و آماده است از تمامیت ارضی خود دفاع کند.

وزارت دفاع حکومت طالبان با وجود آنکه خواستار حل مشکلات از طریق تفاهم شد، اما هشدارگونه گفت که افغانستان "بی‌صاحب نیست، ما مثل همیشه برای دفاع از تمامیت ارضی و استقلال کشور آماده دفاع هستیم و در دفاع از کشور عزیز خود از هر کس خوب‌تر تجربه داریم."

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد تاکید کرده است که حکومت این گروه خواستار تامین امنیت و ثبات همۀ منطقه است و به تلاش‌هایش در این زمینه ادامه می‌دهد.

عزیز معارج، تحلیلگر سیاسی به صدای امریکا گفت که مطابق اصول بین‌المللی اگر از خاک یک کشور بر کشور دیگر تعرضی صورت بگیرد و قبل از آن اقدامات مقدماتی از رهگذر دپلماتیک صورت نگرفته باشد، کشور دومی حق دفاع مشروع دارد.

آقای معارج معتقد است که اگر پاکستان ادعا دارد که تحریک طالبان پاکستانی تهدیدی برای آن کشور است، باید از طریق مجرای دپلماتیک با افغانستان و نهادهای بین‌المللی تماس بگیرد و در صورتی که ادعایش را ثابت بتواند، در آن صورت حق دفاع در برابر تعرض احتمالی را از خاک افغانستان دارد.

اما این تحلیلگر سیاسی افزود: "(پاکستان) می‌خواهد بالای طالبان فشار وارد کند تا که خواست‌های شان را بقبولانند".

اسدالله ندیم، کارشناس نظامی معتقد است که اگر طالبان پاکستانی به فعالیت‌های دهشت‌افگنانۀ شان پایان ندهند، بدون شک اردوی پاکستان وارد اقدام می‌شود و در داخل قلمرو افغانستان قرارگاه‌های طالبان پاکستانی را مورد حمله قرار خواهد داد چه طالبان افغانستان چراغ سبز نشان دهند یا ندهند.

اما آقای ندیم افزود: "اگر بدون هماهنگی با طالبان افغانستانی حمله صورت بگیرد، در آینده روابط طالبان افغانستان با حکومت و نظامیان پاکستان تیره‌تر خواهد شد و این موضوع به ضرر طالبان افغانستان تمام خواهد شد، چون پاکستان شبکه‌های استخباراتی در داخل طالبان افغانستان دارد".

این بار نخست نیست که مقامات پاکستانی از راه اندازی حملات در داخل خاک افغانستان صحبت می‌کنند. در گذشته اردوی پاکستان چندین بار حملاتی را در داخل افغانستان انجام داده است.

نیروهای پاکستانی پیش از سقوط جمهوریت نیز بر ولایت‌های مرزی افغانستان حملات توپخانه‌ای انجام می‌دادند که بارها سبب درگیری میان نیروهای دو کشور شده است، اماپس از تسلط دوباره‌ٔ طالبان بر افغانستان،‌نظامیان پاکستانی در اوایل سال روان خورشیدی حملات هوایی و راکتی را بر بخش‌های ولایت خوست و کنر انجام دادند که در آن ده‌ها غیر نظامی افغان جان باختند.

یک هفته پس از آن حملات، محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان،‌ گفت که به خاطر "مصالح ملی" این حملات را تحمل کرده است. مجاهد هشدار داد که پس از این در برابر چنین حملات خاموش نخواهند نشست.

XS
SM
MD
LG