لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان و ملل متحد به پیگیری مسایل مطرح‌شده در نشست سوم دوحه تعهد کردند


وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که امیرخان متقی، سرپرست این وزارت با روزا اوتنبایووا، نماینده منشی عمومی ملل متحد و رییس هیات معاونت این سازمان در افغانستان (یوناما) در مورد مسایل مطرح‌شده در نشست دوحه گفتگو کرده اند.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت که در دیدار روز پنجشنبه ۱۱ جولای (۲۲ سرطان) درباره سومین نشست دوحه و همچنین اقدامات لازم پس از این نشست، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

به گفتۀ تکل، امیرخان متقی ابراز امیدواری کرده است که پس از سومین اجلاس دوحه، در زمینه تحریم‌های مالی و بانکی و نیز معیشت جایگزین مواد مخدر پیشرفت‌هایی حاصل شود.

بر اساس اظهارات تکل، رییس یوناما گفته است که حکومت طالبان باید در همکاری با ادارات مربوط پیگیری مذاکرات سوم دوحه را ادامه بدهد.

او افزود: "خانم روزا گفت که لازم است در مورد بحث‌های بعد از دوحه ۳ با حلقات دپلوماتیک در کابل نشست‌های آگاهی‌دهی برگزار شود. در پایان دو طرف تعهد کردند که موضوعات مطرح شده در نشست دوحه ۳ را با هم پیگیری کنند."

نشست سوم دوحه با حضور نمایندگان ویژه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی با تمرکز بر مشکلات بانکی، مبارزه با مواد مخدر و تقویت سکتور خصوصی افغانستان به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای به میزبانی ملل متحد در دوحه پایتخت قطر برگزار شد.

روزمیری دی‌کارلو، معاون منشی عمومی ملل متحد در امور سیاسی و صلح، در پایان نشست سوم دوحه گفت که این روند ادامه دارد و به گفتهٔ وی "ما هنوز در آغاز آن قرار داریم."

دی‌کارلو افزود: "این ارزیابی خواهان روند بیشتر سازنده با شرایط و توقعات واضح برای همه جوانب بود. بدین ملحوظ، ما یک رویکرد اصولی مرحله به مرحله را با درک واضح از نتایج و تعهدات برای همه جوانب، پی‌گیری می‌کنیم. ما هنوز هم در آغاز این روند قرار داریم."

او اضافه کرد که نگرانی عمدۀ وی و نمایندگان ویژۀ کشورها برای افغانستان، محدودیت‌های جاری بر دختران و زنان افغان بود، زیرا این کشور نمی‌تواند با محروم کردن ۵۰ در صد نفوس‌اش در جامعۀ جهانی مدغم شود یا از رهگذر اقتصاد و اجتماعی رشد کند.

دی‌کارلو گفت که در نشست دوحه با هیات طالبان در مورد حکومت بیشتر همه‌شمول و احترام به حقوق اقلیت‌های بحث صورت گرفت.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان که هیات این گروه را در نشست دوحه رهبری می‌کرد، نگرانی اشتراک‌کنندگان نشست در زمینه آموزش دختران و زنان را پذیرفته و گفته که این نگرانی افغان‌ها نیز است.

دی‌کارلو که رهبری نشست سوم دوحه را بر عهده داشت گفت که بحث‌ها میان اعضای جامعۀ بین‌المللی با طالبان، "جامع، صریح و موثر" بود و همه جوانب انتظارات شان را بیان کردند و در مورد سکتور خصوصی و مواد مخدر بحث صورت گرفت.

دی‌کارلو اضافه کرد که موانع گستردۀ فرا راه رشد سکتور خصوصی افغانستان قرار دارد که به گونۀ منفی براقتصاد و معیشت افغان‌ها تاثیر می‌گذارد.

سخنگوی حکومت طالبان در نشست دوحه، مخالفت برخی از کشور‌ها با پالیسی‌های حکومت این گروه را طبیعی خواند، اما تاکید کرد که اختلافات نباید به حدی افزایش یابد که کشو‌رهای قدرتمند با استفاده از اهرم نفوذ خود بر حکومت طالبان فشارهای امنیتی، سیاسی و اقتصادی را تحمیل کنند.

او با ستایش از کمک‌های بشردوستانه جامعه بین‌المللی، تاکید کرد که لغو تعزیرات یک‌‌جانبه و چندجانبه، آزادی دارایی‌های منجمد شده بانک مرکزی افغانستان و فراهم‌آوری‌های کمک‌های توسعه‌ای راه حل اساسی برای رشد اقتصاد افغانستان است.

این در حالی است که اکثر کشورها به ویژه ایالات متحده تشکیل حکومت فراگیر، احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها و نیز مبارزهٔ جدی طالبان با گروه‌های تروریسیتی به ویژه داعش و قطع رابطه با القاعده را به عنوان پیش‌زمینه برای هرگونه تعامل سیاسی با طالبان مطرح کرده اند.

در نشست سوم دوحه نمایندگان زنان و جامعۀ مدنی افغانستان حضور نداشتند و این امر سبب انتقادات شدید از ملل متحد شد، طوری که شماری از زنان افغان دعوت ملل متحد برای نشست با نمایندگان جامعه مدنی و زنان را که پس از نشست دوحه برگزار شد، رد کردند.

گروه

XS
SM
MD
LG