لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت امر به معروف طالبان: یوناما را 'طرف مخالف' می‌دانیم و با آن همکاری نمی‌کنیم


نمای بیرونی وزارت امریکا به معروف و نهی از منکر طالبان
نمای بیرونی وزارت امریکا به معروف و نهی از منکر طالبان

وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان گفته است که پس از این، با معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) همکاری نخواهد کرد و این دفتر را "طرف مخالف" می‌داند.

این وزارت افزوده است: "پس از این، یوناما به دلیل ادامه تبلیغات دروغین، هیچ کمک و همکاری با این اداره نخواهد داشت و در آینده به عنوان طرف نگریسته خواهد شد."

این وزارت ناوقت روز پنجشنبه ۲۹ اگست (هشتم سنبله) با نشر بیانیه‌ای از کشورها، سازمان‌های بین‌المللی و کسانی که از قانون جدید این وزارت انتقاد کرده اند، خواست که به "ارزش‌های دینی و مذهبی مسلمانان" احترام بگذارند و از ادامۀ این انتقادها خودداری کنند.

یوناما هفته گذشته در مورد توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر رهبر طالبان و تاثیرات اجرای آن بر افغان‌ها اظهار نگرانی کرده و گفت که این قانون محدودیت‌های گسترده را برای رفتار فردی افراد اعمال می‌کند و به محتسبان صلاحیت‌های اجرایی می‌دهد.

یوناما در حالی بر پاسداری از حقوق بشر به ویژه حقوق زنان در افغانستان تاکید کرده و از قانون جدید حکومت طالبان نگرانی کرده است که وزارت عدلیهٔ حکومت طالبان، چهارشنبه ۲۱ اگست (۳۱ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، قانون امر به معروف و نهی از منکر را توشیح کرده و اکنون در سراسر افغانستان نافذ است.

طالبان گفته اند که این قانون به "آداب و اصول احتساب" پرداخته است. وزارت عدلیهٔ این گروه هدف آن را "منع کردن از منکرات و اجتناب از گناه" ذکر کرده است. در این قانون روش‌هایی برای تنبیه و مجازات کسانی که از این قانون سرپیچی می‌کنند، نیز تجویز شده است.

در بخشی از قانون امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، احکام مربوط به حجاب زنان گنجانیده شده و تذکر داده شده است که "ستر تمام بدن زن لازمی و پنهان کردن روی زن به سبب ترس از فتنه ضروری است."

علاوه بر آن& در ماده ۱۳ این قانون صدای زنان که شامل آوازخوانی، نعت و تلاوت می‌شود و به طور کلی منع شده و گفته شده است که صدای بلند زنان "عورت" تلقی شده است.

توشیح قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان توسط رهبر این گروه، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته و پیش از این، روزمیری دی‌کارلو، معاون منشی عمومی ملل متحد در امور سیاسی و صلح، در واکنش با تنفیذ این قانون گفته بود که تداوم اجرای این قانون مانع پیوستن افغانستان در جامعه بین‌المللی می‌شود.

دی‌کارلو به تاریخ ۲۵ اگست (چهارم سنبله) با نشر اعلامیۀ روزا اوتنبایووا، رییس دفتر یوناما در مورد تاثیرات اجرای این قانون در شبکه اجتماعی ایکس گفت که قانون امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان آزادی مردم به ویژه زنان در افغانستان را محدود می‌کند.

گروه

XS
SM
MD
LG