لینک های دسترسی

Breaking News

یک سالگی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان؛ طالبان فردا را رخصتی اعلام کردند


طالبان به مناسبت یک سالگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان روز چهارشنبه ۳۱ اگست (نهم سنبله) را در سراسر این کشور "رخصتی عمومی" اعلام کرده اند.

آخرین گروه نظامیان امریکایی به تاریخ ۳۰ اگست (هشتم سنبله) سال گذشته از افغانستان بیرون شدند و به طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده نقطۀ پایان گذاشته شد.

انعام‌الله سمنگانی، رییس مرکز رسانه‌های حکومت طالبان در صفحۀ تویترش نگاشته که بر اساس تصمیم وزارت کار و امور اجتماعی این گروه، "فردا نهم سنبله روز‌ آزادی کشور از اشغال امریکا، در سراسر افغانستان رخصتی عمومی است".

روند خروج ایتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده که به تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۲۱ آغاز شد، توام با هرج و مرج بود و آخرین نظامی امریکا به تاریخ ۳۰ اگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد.

از تاریخ ۱۴ اگست، یک روز پیش از اینکه طالبان بر کابل مسلط شوند، بیش از ۱۲۲هزار نفر از میدان هوایی کابل به خارج از افغانستان انتقال داده شدند. در جریان روند تخلیه، به اثر حملهٔ انتحاری توسط گروه داعش-خراسان، نزدیک به ۱۷۰ غیر نظامی افغان و ۱۳ سرباز امریکایی در بیرون محوطهٔ میدان هوایی کابل کشته شدند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در سخنرانی‌اش در مورد پایان حضور نظامی در افغانستان به شاخۀ خراسان داعش هشدار داده و گفته بود که معاملۀ امریکا با این گروه تا هنوز تمام نشده است.

او ضمن هشدار به هر گروهی که قصد آسیب رساندن به امریکا را دارند، گفته بود: "ایالات متحده آرام نخواهد نشست. نخواهیم بخشید و فراموش نخواهیم کرد، تا آخر دنیا به صید تان آمده و بهای اعمال تان را خواهید پرداخت."

این در حالی است که رییس جمهور بایدن به تاریخ اول ماه اگست سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که در نتیجهٔ یک عملیات موفقانۀ هوایی نیروهای امریکایی، ایمن الظواهری، در کابل کشته شد.

در تازه‌ترین مورد، محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان کشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در کابل را یک ادعا خوانده و گفت که تحقیقات آنان در این مورد جریان دارد.

اما اخیراً ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده، با اشاره به انکار طالبان از کشته‌شدن الظواهری در کابل، با اطمینان کامل گفته بود که در حملۀ طیارۀ بی‌سرنشین امریکایی در کابل، الظواهری کشته شده است.

پیش از این گزارش‌های به نشر رسید که طیاره‌های بی‌سرنشین امریکا بر فضای افغانستان گشت و گذار می‌کنند. آقای مجاهد ادامۀ پرواز این طیاره‌ها را تایید کرد و گفت که هنوز هم در حریم هوایی افغانستان طیاره‌های بی‌سرنشین امریکایی پرواز می‌کند که به گفتۀ وی این کار "تجاوز آشکار" بر حریم هوایی این کشور است.

او افزود که آنان در این مورد با مقام‌های امریکایی صحبت کرده اند و اعتراض شدید خود را با آنان درمیان گذاشته اند.

طالبان در حالی از یک سالگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تجلیل می‌کنند و خروج قوای خارجی از این کشور را به معنای "پیروزی شان" در برابر آنان می‌دانند که در جریان یک سال گذشته، مقام‌های ارشد این گروه به شمول هبت‌الله آخندزاده بارها خواستار روابط بهتر با امریکا و دیگر کشورهای جهان شدند.

طالبان در این مدت، همچنان بارها از ایالات متحده خواسته اند که باید با حکومت این گروه در تعامل بوده و سفارت خود را در کابل بازگشایی کند.

این در حالی است که در بیشتر از یک سال گذشته حکومت طالبان توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

طالبان مدعی اند که تمام شرایط مشروعیت بین‌المللی را برآورده کرده اند، اما جامعه جهانی، از جمله ایالات متحده، از طالبان خواسته است که اگر خواهان به رسمیت شناختن هستند، همه احزاب سیاسی افغانستان، زنان و اقلیت‌های مذهبی و قومی را در حکومت سهیم سازند.

طالبان در حالی روز چهارشنبه را رخصتی عمومی اعلام کرده اند که این گروه بسیاری از تعطیلی‌های روزهای مناسبتی، به شمول جشن نوروز، دهم محرم و سالروز استرداد استقلال افغانستان را از تقویم خود حذف کردند.

XS
SM
MD
LG