لینک های دسترسی

Breaking News

مخالفان طالبان به مناسبت ۲۲مین سالروز کشته شدن احمدشاه مسعود: 'جهان نباید نسبت به آیندۀ افغانستان بی‌تفاوت باشد'


شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان، شورایی که مخالف حکومت طالبان است، در بیانیه‌ای به مناسبت بیست‌و‌دومین سالیاد کشته‌شدن احمدشاه مسعود، فرمانده سابق مجاهدین، از جامعه جهانی خواست تا در مورد آینده مردم افغانستان بی‌تفاوت نماند.

در این شورا علاوه بر اشتراک شماری از رهبران و فرماندهان گروه‌های مجاهدین پیشین از جمله مارشال عبدالرشید دوستم، معاون نخست رییس جمهور پیشین افغانستان و رهبر جنبش ملی،‌برخی دیگر از رهبران و مقامات مخالف حکومت طالبان که همگی در خارج از کشور استند، عضویت دارند.

این شورا روز شنبه نهم سپتمبر (۱۹ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفت که با گذشت ۲۲ سال از کشته‌شدن احمدشاه مسعود، فرمانده سابق جهادی، افغانستان در تمام عرصه‌های زندگی به عقب رفته است و با ''فاجعه‌ای تاریک و خونین'' مواجه شده است.

این شورا از جامعه بین المللی خواسته است که جلو "حکومت نامشروع و ظالمانه طالبان" بر افغانستان را بگیرد.

احمدشاه مسعود، فرمانده پیشین حزب جمعیت اسلامی، به تاریخ نهم سپتمبر ۲۰۰۲ که مصادف به ۱۸ سنبله سال ۱۳۸۰ است،‌در ولسوالی خواجه بهاالدین ولایت تخار در یک حمله انتحاری توسط دو ''تروریست عرب" که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، کشته شد.

در آن زمان که دوره نخست حکمرانی طالبان بود و این گروه بر کم و بیش ۹۰ درصد قلمرو افغانستان مسلط بود، نیروهای تحت رهبری فرمانده احمدشاه مسعود، زیر چتر یک جبهه نظامی به نام مقاومت ملی، در چندین ولایت از جمله پروان در نزدیکی کابل علیه طالبان می‌جنگیدند.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحه که هر دو در کابل زندگی می‌کنند، در پیام‌های جداگانه از مبارزات طولانی احمدشاه مسعود برای آزادی افغانستان ستایش کرده اند.

حامد کرزی با نشر اعلامیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس نشر کرده، گفته است: "به مناسبت بیست‌ودومین سالگرد قهرمان ملی شهید احمد شاه مسعود، میهن پرستی و دلاوری او را به احترام می‌کنم. شهید احمد شاه مسعود از مجاهدان بزرگ و وطن پرست کشور ما بود که تا زمان شهادتش برای استقلال و آزادی افغانستان مبارزه فراموش نشدنی انجام داد. روحش شاد و یادش جاودانه باد".

عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه ملی در حکومت قبلی، گفته است که در هجدهم سنبلۀ سال ۱۳۸۰ افغانستان فرزند صادق و دلسوز خود را از دست داد.

او در شبکۀ ایکس نگاشته است: "احمدشاه مسعود که يكی از با تدبير‌ترين شخصيت‌های افغانستان بود با دل و جان اعتقاد داشت که راه حل مشکلات کشور در تامین حق مساوی برای همۀ مردم کشور نهفته است. آمر صاحب شهید می‌دانست که همۀ اقوام در ایجاد و غنابخشی تمدن و فرهنگ افغانستان کوشیده ‌اند و با همه تفاوت‌ها و ویژگی‌ها در یک سرزمین زندگی می‌کنند".

در زمان نظام جمهوری افغانستان، به احمدشاه مسعود عنوان ''قهرمان ملی'' اعطا شد و هر سال طی مراسم خاصی از مرگ وی تجلیل می‌شد و هجدهم سنبله در افغانستان رخصتی عمومی اعلام شده بود.

حکومت طالبان در دو سال گذشته هیچ نشست رسمی در این روز برگزار نکرده و رخصتی عمومی را نیز لغو کرده است.

احمد مسعود فرزند احمد شاه مسعود، در حال حاضر رهبری "جبهه مقاومت ملی افغانستان'' را که یک جبههٔ سیاسی-نظامی ضد طالبان است، بر عهده دارد.

گروه

XS
SM
MD
LG