لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: با طالبان به عنوان حکومت رسمی افغانستان رفتار نمی‌شود


ملل متحد می‌گوید که با طالبان به عنوان مقامات حاکم رفتار می‌شود
ملل متحد می‌گوید که با طالبان به عنوان مقامات حاکم رفتار می‌شود

در حالی که قرار است تا کمتر از دو هفتۀ دیگر نشست سوم دوحه با حضور نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان به میزبانی ملل متحد در قطر برگزار شود، معاون سخنگوی ملل متحد می‌گوید که با طالبان به عنوان حکومت رسمی افغانستان رفتار نخواهد شد.

فرحان حق، روز سه شنبه ۱۸ جون (۲۹ جوزا) در یک نشست خبری در مقر سازمان ملل متحد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ریچارد بنیت توصیه کرده که ملل متحد نباید با طالبان به عنوان یک حکومت قانونی رفتار کند و آیا منشی عمومی این سازمان این را می‌پذیرد، گفت: "خوب، من فقط می‌خواهم تاکید کنم که ما با آنها به عنوان مقامات حاکم در میدان رفتار می‌کنیم. با آنها به عنوان حکومت به رسمیت شناخته شده افغانستان رفتار نمی‌شود."

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، حکومت طالبان در نشست دوم دوحه از ملل متحد خواسته بود تا به عنوان حکومت رسمی افغانستان در آن نشست حضور یابد، اما این سازمان خواست طالبان را رد کرد و به همین دلیل طالبان در آن نشست اشتراک نکردند.

ملل متحد طالبان را به نشست سوم دوحه نیز دعوت کرده و طالبان هم گفته اند که این نشست به نفع افغانستان است و نمایندگان این گروه در آن حضور خواهند یافت.

اما عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان با نشر پیامی در ایکس هشدار داده است: "اگر تغییری در ترکیب و اجندای نشست ایجاد شود، طبعاً در فیصلۀ ما نیز تاثیر خواهد داشت که در آن زمان با همه طرف‌ها در میان گذاشته می‌شود."

در این حال، معاون سخنگوی منشی عمومی ملل متحد به خبرنگاران گفت که مقدمات برگزاری نشست دوحه همچنان ادامه دارد و در روزهای نزدیک به برگزاری این نشست جزییات کامل ارایه خواهند کرد. او افزود که ملل متحد به همکاری با جناح‌های مختلف ادامه می‌دهد.

سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان، به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای در دوحه، پایتخت قطر، به میزبانی منشی عمومی ملل متحد، برگزار خواهد شد.

به گفتۀ مقامات این سازمان، هدف نشست دوحه افزایش تعامل جامعه بین‌المللی با طالبان و به طور کل با افغانستان ''به شیوه منسجم تر، هماهنگ تر و ساختارمندتر'' است.

با این حال، دیدبان حقوق بشر گفته است که نزدیک به سه سال از حاکمیت دوبارۀ طالبان سپری می‌شود و واکنش بین‌المللی به سواستفاده از زنان و دختران در افغانستان توسط این گروه ناکافی است.

دیدبان حقوق بشر تاکید کرده است که زنان افغان از روندهای مهم سازمان ملل متحد، از جمله نشست "دوحه ۳" کنار گذاشته شده اند.

پیش از این هیات رهبری اجماع بین‌المللی زنان افغانستان در خارج با اشاره به اینکه طالبان هنوز مشروعیت داخلی و جهانی را به دست نیاورده، گفته است: "عنقریب دور سوم نشست ملل متحد در مورد راه بیرون رفت افغانستان از بحران، در دوحه بر گزار می‌گردد، نگرانی‌های مردم در مورد پیامدهای این نشست با درک وضعیت ناهنجار منطقه و جهان وجود دارد."

حلیمه پژواک، فعال حقوق زنان با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفته است در حالی که طالبان یک گروه سرکوب‌گر و ناقض حقوق بشر است، از سوی یک نهاد معتبر همچون ملل متحد در نشست دوحه دعوت می‌شود که خلاف موازین و میثاق‌های بین‌المللی است.

او افزود: "ما زنان افغانستان از سازمان ملل متحد و نهادهای مدافع حقوق مردمی خواستار این استیم که دست از معامله و مذاکره با طالبان بردارند و به خواست‌های مشروع مردم افغانستان به خصوص زنان لبیک بگویند و در کنار زنان افغانستان بایستند."

پیش از این نیز شماری از زنان معترض با نشر قطعنامه‌ای از پالیسی‌های کشورهای منطقه و جهان و "چشم‌پوشی" آنان از "جنایات طالبان" در افغانستان انتقاد کرده و گفته‌اند که طالبان باید محاکمه شوند، نه اینکه به نشست دوحه دعوت شوند.

گروه

XS
SM
MD
LG