لینک های دسترسی

Breaking News

کمیتۀ بین‌المللی نجات از آغاز کمک‌های بانک جهانی به افغانستان استقبال کرد


کمیته بین‌المللی نجات می‌گوید که رویکرد تازۀ روابط بانک جهانی با افغان‌ها، علاوه بر جلب حمایت از ارایۀ خدمات به افغانستان، در زمینۀ اشتغال به شهروندان این کشور نیز کمک می‌کند.

این کمیته روز پنجشنبه ۲۲ فبروری (سوم حوت) در اعلامیه‌ای گفت که رویکرد جدید روابط بانک جهانی با افغان‌ها، از میلیون‌ها شهروند افغانستان که از بحران انسانی، جنگ طولانی، تغییرات اقلیمی و فرارونشیب‌های اقتصادی رنج می‌برند، حمایت می‌کند.

در اعلامیه آمده است: " کمیتۀ بین‌المللی نجات قویاً از استفاده از بودجه انجمن توسعه بین‌المللی (IDA) برای حمایت از تلاش‌های برنامه‌های بانک جهانی در افغانستان و از صندوق امانتی تاب‌آوری افغانستان (ARTF) برای گسترش همکاریش با موسسات غیرحکومتی شریک حمایت می‌کند."

بورد اجرایی بانک جهانی به تاریخ ۱۵ فبروری (۲۶ دلو) رویکردی را در رابطه به روابط‌ اش با مردم افغانستان تصویب کرد که بر اساس آن، ممکن بودجهٔ ۳۰۰ میلیون دالری جدید در دسترس افغانستان قرار بگیرد.

تعامل جدید بانک جهانی با افغانستان "رویکرد ۳.۰" نامیده می‌شود که با آن پروژه کاسا-۱۰۰۰ نیز آغاز خواهد شد. کار این پروژه پس از تسلط دوبارهٔ طالبان در اگست ۲۰۲۱ متوقف شده بود.

یک سخنگوی بانک جهانی به فرانس‌ پرس گفته است که پس از تایید بورد اجرایی، این کمک ۳۰۰ میلیون دالری را انجمن توسعۀ بین‌المللی در مدت ۱۵ ماه در اختیار افغانستان قرار خواهد داد. این انجمن بخش وام‌دهی بانک جهانی به کشورهای فقیر است.

کمیتۀ بین‌المللی نجات گفته است که کمک‌های صندوق امانتی تاب‌آوری افغانستان (ARTF) بانک جهانی طی دو سال گذشته در گسترش خدمات صحی، غذا و سایر خدمات ضروری به افغان‌ها نجات‌دهنده بوده است. به گفتۀ این کمیته، این کمک‌های بانک جهانی توسط سازمان ملل متحد، سازمان‌های غیردولتی و بخش خصوصی مصرف شده است.

این کمیته گفته است که از ماه مارچ سال ۲۰۲۲ تا اکنون بیش از ۲۴.۳ میلیون افغان از طریق ۲۰۰۰ شفاخانه و کلینیک صحی تحت حمایت این صندوق خدمات صحی دریافت کرده اند.

کمیته بین‌المللی نجات گفت که بانک جهانی نقش عمده‌ای در حمایت از کارمندان زن در این مراکز صحی ایفا کرده است و از طریق حمایت صندوق امانتی تاب‌آوری افغانستان ۹۵ تا ۹۸ درصد وظایف کارمندان بهداشتی زن در این مراکز تضمین شده است.

بر بنیاد معلومات این کمیته، صندوق امانتی تاب‌آوری افغانستان در جون ۲۰۲۳، نخستین مشارکت خود را با یک موسسه غیر حکومتی به عنوان مجری مستقیم یک پروژه جدید ایجاد کرد.

کمیته بین‌المللی نجات با بررسی کار موسسات غیر حکومتی در افغانستان گفت که این سازمان‌ها ریشه عمیق در سرتاسر افغانستان دارند و می‌توانند حتا در مناطق دوردست به مردم کمک کنند.

به گفتۀ این کمیته، تمرکز "رویکرد ۳.۰" شامل ارایه حمایت‌های معیشتی است که از افغانستان حمایت می‌کند تا دست‌کم رشد اقتصادی اندک را حفظ کند.

این کمیته گفته است: "این امر برای حفظ و تثبیت اقتصاد افغانستان و در عین حال تضمین بقای تجارت و منابع درآمد برای میلیون ها نفر حیاتی خواهد بود".

با این حال، کمیته بین‌المللی نجات بحران اقتصادی افغانستان را محرک اصلی میزان بلندن نیازهای بشری در این کشور خوانده است.

کمیته بین‌المللی نجات از سایر کشورها و سازمان‌های کمک‌کننده خواسته است تا نقش خود را در ارایه خدمات اساسی و رفع نیازهای بشردوستانه از طریق صندوق امانتی تاب‌آوری افغانستان ایفا کنند تا از گسترش بحران بشری در افغانستان جلوگیری شود.

گروه

XS
SM
MD
LG