لینک های دسترسی

Breaking News

برای بازسازی ساحات زلزله‌زدۀ هرات به بودجه حدود ۴۰۳ میلیون دالر نیاز است – ملل متحد


بیش از ۱۳هزار منزل مسکونی در جریان زلزله‌های پیهم ماه اکتوبر در هرات با خاک یکسان شدند
بیش از ۱۳هزار منزل مسکونی در جریان زلزله‌های پیهم ماه اکتوبر در هرات با خاک یکسان شدند

برنامه انکشافی ملل متحد، بانک جهانی، اتحادیه اروپا و بانک انکشاف آسیایی پس از ارزیابی نیازمندی‌های زلزله‌زدگان هرات گفته اند که برای بازسازی ساحات زلزله‌زدۀ هرات و فراهم‌کردن نیازمندی‌های اساسی مردم به ۴۰۲.۹ میلیون دالر بودجه نیاز است.

شش ولسوالی هرات در ماه اکتوبر شاهد سه زلزله پیهم با قدرت ۶.۳ درجه به مقیاس ریکتر بود. دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز چهارشنبه ۲۱ فبروری (دوم حوت) این ارزیابی مشترک را نشر کرد که بر اساس آن، زلزله‌های پیهم ۲۱۷ میلیون دالر زیان فزیکی مستقیم و حدود ۷۹ میلیون دالر خسارات دیگر بر جا گذاشته است.

در این ارزیابی مشترک آمده است: "بخش مسکن بیشترین آسیب را دیده است، ۴۱ درصد از بودجه درخواستی (۱۶۴.۴ میلیون دالر) برای بازسازی را به خود اختصاص داده است. این زلزله‌ها به ۴۹هزار و ۵۷۸ خانه خسارت وارد کرده که از این میان ۱۳هزار و ۵۱۶ خانه به طور کلی تخریب شده است."

بخش آموزش از رهگذر آسیب در جریان زلزله در جایگاه دوم قرار گرفته است. بر اساس ارزیابی هم اکنون ۱۸۰هزار دانش‌آموز و چهارهزار و ۳۹۰ آموزگار با مشکل مواجه اند.

ارزیابی مشترک این نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد که بخش زراعت به حیث اساسی‌ترین منبع اشتغال و عواید در ساحات زلزله‌زده با مشکلات عمده مواجه شده است.

این ارزیابی از لحاظ تخنیکی نه ساحه را با جمعیتی حدود ۲.۲ میلیون نفر تحت پوشش قرار داده و نشان می‌دهد که زلزله‌های هفتم، یازدهم و پانزدهم اکتوبر ۲۰۲۳ بیش از ۱۵۰۰ کشته و بیش از ۲۶۰۰ زخمی برجا گذاشته بود.

علاوه بر این، بر بنیاد این ارزیابی، بیش از ۲۷۵هزار نفر از این آفت طبیعی متاثر شده اند که از این میان بیش از ۱۷هزار زن حامله‌دار و به همین تعداد کودکان، حدود چهارهزار افراد دارای معلولیت، بیش از ۳۲۰۰ افراد سالمند، حدود هفت‌هزار خانواده تحت سرپرستی زنان، بیش از ۳۰۰۰ بیماران مزمن و ۱۴۷هزار افراد کمتر از ۱۸ سال استند.

ارزیابی گفته است که ولسوالی‌های انجیل و زنده‌جان بیشترین آسیب را از این زلزله دیده اند.

در ارزیابی آمده است: "این ولایت یکی از مناطق با بیشترین تعداد آوارگان داخلی در افغانستان است. جابجایی به دلیل منازعات و خشکسالی دسترسی به خدمات، زمین و سرپناه را به شدت تحت تاثیر قرار داده و منجر به اتخاذ شیوه‌های نامناسب شده است. این فاجعه سطح ناکافی خدماتی را که قبل از زلزله وجود داشت، تشدید کرد."

یافته‌های ارزیابی حاکی است که زلزله سبب تشدید چالش‌های مبتنی بر جنسیت و آسیب جدی به اشتغال زنان در این مناطق شده است، طوری که ۶۰ تا ۷۰ درصد مشاغل تحت رهبری زنان آسیب دیده و تنها ۱۰ درصد دوباره از صفر آغاز کرده اند.

این نهادهای بین‌المللی گفته اند: "این امر وضعیت زنان و دخترانی را که از هم اکنون با محدودیت‌های شدید مواجه اند، متاثر کرده و آنان از بسیاری عرصه‌های زندگی روزمره و عمومی محروم شده و به کار و آموزش دسترسی ندارند."

همچنان این ارزیابی می‌گوید که با توجه به میزان ۵۸ درصدی مرگ و میر این زلزله در میان زنان، نیاز به ابتکارات پاسخگویی را در این بخش و حمایت مناسب از گروه‌های مختلف جامعه را برجسته می‌کند.

به گفته این نهادهای بین‌المللی، این ارزیابی اولیه چند سازمانی مشترک، پس از اگست ۲۰۲۱ بیانگر تعهد بین‌المللی در قبال نیازهای جوامع آسیب‌دیده از رویدادهای طبیعی و حمایت از آنان است.

این ارزیابی در اکتوبر ۲۰۲۳ آغاز شد که بر اساس آمار و معلومات ساحوی، عمومی و سنجش از راه دور انجام شده است.

شرکای این ارزیابی امیدوارند که بازیگران کلیدی با آگاهی از نیازهای مرتبط به حوادث طبیعی در افغانستان، جهت بسیج حمایت به موقع و بهبود تلاش‌های ملی و بین‌المللی کمک کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG