لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجه اردن برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در شرق میانه به تهران رفت


دیدار ایمن صفدی، وزیر خارجۀ اردن (چپ) با مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران
دیدار ایمن صفدی، وزیر خارجۀ اردن (چپ) با مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران

رسانه‌های دولتی ایران روز یکشنبه چهارم اگست (۱۴ اسد) گزارش دادند که ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن، به تهران سفر کرد تا پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبری سیاسی گروه حماس،‌ با مقامات تهران در مورد تحولات منطقه‌ای گفتگو کند.

به دنبال کشته شدن هنیه، وضعیت در شرق به شدت پرتنش شده است. هنیه یک روز پس از آن در حمله‌ای که به اسراییل نسبت داده می‌شود، کشته شد که جت‌های جنگی اسراییل به بیروت، پایتخت لبنان، حمله کردند.

این حملات موجب کشته شدن فواد شکر، یک فرمانده ارشد حزب‌الله، شد، گروهی که از حمایت ایران برخوردار است.

گروه حماس و ایران هر دو اسراییل را مسوول ترور هنیه قلمداد کرده و تعهد کرده‌‌اند که از اسراییل انتقام می‌گیرند. اسراییل نه ترور هنیه را تایید و نه آنرا رد کرده است.

سفر صفدی به ایران در ادامه تلاش‌های دپلوماتیک روز شنبه ایالات متحده و شرکای آن، به شمول فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و مصر، صورت می‌گیرد تا از تشدید بیشتر تنش‌ها در منطقه جلوگیری شود.

ایران و اردن به دنبال بهبود روابط خود پس از تنش‌های اخیر هستند. تنش‌ها میان دو کشور پس از آن افزایش یافت که عمان شبه‌نظامیان طرفدار ایران را در سوریه به قاچاق مواد مخدر به اردن متهم کرد.

علاوه بر آن، اردن در ماه اپریل سال روان میلادی، نخستین حملۀ مستقیم ایران بر اسراییل را رهگیری کرد.

در پی تشدید تنش‌ها میان ایران و اسراییل، وزارت دفاع ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که قابلیت‌های نظامی دفاعی بیشتر را در شرق میانه مستقر خواهد کرد تا از نیروهای امریکایی مستقر در منطقه و اسراییل دفاع کند.

با افزایش خطر تشدید درگیری میان حزب‌الله لبنان و اسراییل، شمار زیاد کشورها، به شمول ایالات متحده به شهروندان شان سفارش کرده اند که فوراً از لبنان بیرون شوند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG