لینک های دسترسی

Breaking News

جرگۀ قومی پشتون‌ها با تاکید بر 'خروج طالبان پاکستانی و اردو از مناطق پشتون‌نشین' پایان یافت


جرگهٔ قومی پشتون‌ها در پاکستان به ابتکار جنبش تحفظ پشتون از به تاریخ ۱۱ اکتوبر (۲۰ میزان) در ساحهٔ ریگی للمه ایالت خیبر پشتونخوا آغاز شد و برای دو روز ادامه یافت.
جرگهٔ قومی پشتون‌ها در پاکستان به ابتکار جنبش تحفظ پشتون از به تاریخ ۱۱ اکتوبر (۲۰ میزان) در ساحهٔ ریگی للمه ایالت خیبر پشتونخوا آغاز شد و برای دو روز ادامه یافت.

اشتراک‌کنندگان جرگۀ قومی پشتون‌ها ناوقت روز یکشنبه ۱۳ اکتوبر (۲۲ میزان) در قطعنامهٔ پایانی این جرگه، خواستار بیرون شدن تحریک طالبان پاکستانی و اردوی پاکستان در مدت ۶۰ روز از مناطق شان شده و همچنان بر تردد آزاد از طریق مرز دیورند تاکید کردند.

جرگهٔ قومی پشتون‌ها در پاکستان به ابتکار جنبش تحفظ پشتون به تاریخ ۱۱ اکتوبر (۲۰ میزان) در ساحهٔ ریگی للمه ایالت خیبر پشتونخوا آغاز شد و برای دو روز ادامه یافت. در این جرگه هزاران نفر از ۶۰ ساحهٔ پشتون‌نشین گردهم آمدند.

اعضای جرگه قومی پشتون‌ها از این خواست منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون حمایت کردند که پیشنهاد کرده بود تا به اردوی پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی ۶۰ روز مهلت داده شود تا از ساحات پشتون نشین بیرون شوند.

پشتین شام یکشنبه در حضور هزاران شرکت‌کننده، قطعنامه پایانی جرگۀ قومی پشتون‌ها را به خوانش گرفت که در بخشی از آن آمده است: "اردوی پاکستان و گروه‌های مسلح از داعش گرفته تا طالبان و به هر نام‌ مختلف که یاد می‌شوند، این جرگه مشترکاً فیصله کرد که تا در مدت دو ماه از خاک ما خارج شوند."

در این قطعنامه آمده که اگر اردو و گروه‌های مسلح از مناطق پشتون‌ها خارج نشوند، جرگه در مورد چگونگی بیرون راندن آنان تصمیم‌ خواهند گرفت.

منظور پشتین همچنان گفت که بر اساس این تصمیم، از تمامی حوزه‌های اشتراک کننده در جرگه، ۳۰۰۰ نفر غیر مسلح تشکیل خواهد شد که در مجموع ۲۴۰هزار نفر می‌شود و این افراد تحت نام "لشکر ملی پشتون" در بخش‌های عدالت، امنیت، گردهمایی‌ها و تظاهرات فعالیت خواهند داشت.

جرگۀ قومی پشتون‌ها همچنان خواستار تردد آزاد باشندگان دو سوی مرز دیورند شده و گفته اند که آنان باید بدون نیاز به پاسپورت و ویزا به افغانستان و پاکستان رفت و آمد کنند.

حکومت پاکستان تا کنون در مورد این خواست‌های جرگۀ قومی پشتون‌ها واکنشی نشان نداده‌ است.

پیش از این، منظور پشتین، خطاب به اشتراک‌کنندگان این جرگه گفته بود که او خط دیورند را که افغانستان و پاکستان را از هم جدا می‌کند، نمی‌پذیرد، اما در قطعنامهٔ پایانی جرگه به این موضوع اشاره نشده است.

رهبر تحریک تحفظ پشتون همچنان گفت که بر اساس تصمیم جرگه، منازعات و خصومت‌های قومی میان پشتون‌ها باید هرچه زودتر حل شود و او برای پایان دادن به این خصومت‌ها به تمامی مناطق پشتون‌نشین سفر کرده و برای حل این مشکلات تلاش خواهد کرد.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان برگزاری جرگۀ قومی پشتون‌ها در خیبرپشتونخوا پاکستان را موفقیت‌آمیز خوانده و از برگزاری آن ابراز خرسندی کرد. کرزی برگزاری این جرگه را گامی نیک و موثر در جهت حل مشکلات منطقه عنوان کرده است.

او با نشر اعلامیه‌ای حمایت خود را از قطعنامۀ پایانی این جرگه اعلام کرده و گفته است که همچنان از درخواست جرگه برای آموزش دختران در افغانستان قدردانی می‌کند. کرزی افزوده که حضور گسترده زنان و تاکید بر اهمیت آموزش در جرگه نشان داد که مردم این منطقه خواهان زندگی امن و متمدن هستند.

اعضای جرگۀ قومی پشتون‌ها در حالی بر خروج اردو و طالبان پاکستانی از مناطق شان شده‌اند که اردوی پاکستان می‌گوید که گروه‌های تندرو، به شمول تحریک طالبان پاکستان، در ایالت خیبرپشتونخوا، به ویژه وزیرستان و وادی سوات پناهگاه‌های امن دارند و پیش از آن عملیات نظامی را در این ساحات، به ویژه ساحات قبایلی راه اندازی کرده است.

حکومت پاکستان در ماه جون ۲۰۱۴ عملیات نظامی منسوب به "ضرب عضب" را در وزیرستان شمالی آغاز کرد و به تعقیب آن در جنوری ۲۰۱۵ پلان عمل ملی آغاز شد تا کسانیکه از وزیرستان شمالی به سراسر شهرهای عمده پاکستان پراگنده شده‌اند، پاکسازی شوند.

حکومت پاکستان در اوایل سال جاری، بدون ارایه جزییات، اعلام کرد که اردوی آن کشور عملیات جدیدی را برای مقابله با خشونت در مناطق مرزی با افغانستان آغاز خواهد کرد. اما مخالفت‌ها و تظاهرات محلی سبب شد که عملیات به تاخیر انداخته شود.

گروه

XS
SM
MD
LG