لینک های دسترسی

Breaking News

ممنوعیت آموزش دختران؛ مقام طالبان در اجلاس بین‌المللی وزرای معارف سخنرانی می‌کند


طالبان نزدیک به سه سال گذشته دختران را از آموزش در دورۀ ثانوی و عالی محروم کرده اند
طالبان نزدیک به سه سال گذشته دختران را از آموزش در دورۀ ثانوی و عالی محروم کرده اند

در حالی که بیش از یک‌هزار روز از محرومیت دختران و زنان افغان از آموزش در مکاتب متوسطه و لیسه و نیز دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلی سپری می‌شود، قرار است سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان در اجلاس بین‌المللی وزیران معارف سخنرانی کند.

وزارت معارف حکومت طالبان ناوقت جمعه هفتم جون (۱۸ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که حبیب‌الله آغا، سرپرست این وزارت در راس هیاتی عازم شهر کازان روسیه شده تا در اجلاس بین‌المللی وزیران معارف اشتراک کند.

در اعلامیه آمده است: "در نظر است که سرپرست وزارت معارف در این اجلاس، در مورد دستاوردهای این وزارت و وضعیت تعلیم و تربیه در افغانستان به اشتراک‌کنندگان مجلس معلومات همه جانبه ارایه داشته و روی فرصت‌ها و امکانات تعلیمی در کشور به تفصیل صحبت نماید".

همچنان وزارت معارف حکومت طالبان گفته است که در حاشیۀ این نشست، این مقام طالبان به شماری از وزیران معارف کشورها طی دیدارهای جداگانه در مورد "دستاوردها و وضعیت نظام آموزشی افغانستان" توضیحاتی خواهد داد.

در این حال، فعالان حقوق آموزش زنان و دختران این سفر سرپرست وزارت معارف را مضحک می‌خوانند. به گفتۀ آنان وضعیت معارف در افغانستان تحت حاکمیت طالبان به قهقرا رفته است.

به گفتۀ این فعالان، در حالی که نیم جمعیت افغانستان از آموزش‌های متوسطه و عالی محروم شده اند، وزارت معارف حکومت طالبان چه دستاوردی می‌تواند داشته باشد که در نشست بین‌المللی آن را شریک سازد.

مریم معروف آروین، رییس جریان اعتراضی زنان موسوم به "جنبش شنبه‌های ارغوانی" به صدای امریکا گفت که افغانستان از رهگذر حقوق اساسی دختران و زنان عقب‌گرد کرده و به نقطۀ صفر برگشته است.

آروین گفت که دعوت و حضور اعضای کابینه و رهبری حکومت خودخواندۀ طالبان در چنین نشست‌ها، برای زنانی که توسط این گروه سرکوب می‌شود، ناراحت‌کننده و مایوس‌کننده است.

به گفتۀ این فعال حقوق زنان کشورهای که سنگ دفاع از حقوق بشر و حقوق زنان را به سینه می‌زنند، در بحث تعامل با طالبان، منافع شان را اولویت می‌دهند، نه ارزش‌های حقوق بشری را.

آروین افزود: "برخلاف موازین و ارزش‌هایی که اینها [کشورها] برایش تبلیغ می‌کنند، کوچکترین ارزشی به آن ارزش‌ها قایل نیستند و به شدت سیاست‌های اعلامی اینها در بحث حقوق بشر مخصوصاً حقوق زنان در داخل افغانستان با عمل شان تفاوت دارد".

رییس جنبش‌ شنبه‌های ارغوانی تاکید کرد که طالبان در نزدیک به سه سال گذشته بدون هیچ دلیل موجه، قانونی و شرعی، دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی دختران و زنان بسته اند و حضور اعضای این گروه در نشست‌ها "جفا به حق مردم افغانستان به ویژه حق زنان" این کشور است.

ترنم سعیدی، عضو رهبری شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان به صدای امریکا گفت که منع آموزش دختران اولین اقدام طالبان بود که پس از "غصب" افغانستان این گروه اجرایی کرد.

به گفتۀ سعیدی، همه ساله به تعداد دختران محروم از آموزش افزوده می‌شود و هم اکنون میلیون‌ها دختر در افغانستان در بی‌سرنوشتی محض به سر می‌برند.

او با اشاره به مسدود بودن دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی به روی دختران و زنان افغان، افزود که در اجلاس وزیران معارف کشورها از حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف طالبان، کسی که دروازه مکاتب را قریب سه سال می‌شود، به روی دختران بسته، دعوت شده تا به عنوان وزیر معارف سخنرانی کند.

سعیدی گفت: "واقعاً جای شرم است برای دولت‌های که می‌بینند این ستم و این جنایت را و تروریستان را این قدر پر و بال می‌دهند و با حمایت شان از تروریستان سیلی به روی مردم افغانستان، مخصوصاً به روی زنان و دختران افغان می‌زنند".

این فعال حقوق زن تاکید کرد که طالبان حاکم مشروع افغانستان نیستند، بلکه گروه "زن‌ستیز" است که زنان و دختران را به حاشیه رانده و آنان را از حقوق شان محروم کرده اند.

با این حال، قرار است که اجلاس بین‌المللی وزیران معارف برای چهار روز ادامه یابد و اشتراک‌کنندگان در این نشست، دربارۀ پیشرفت‌ها و چالش‌ها در بخش معارف کشورها بحث و برای مشکلات راه حل جستجو کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG