لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به آلمان: مساله اخراج مهاجرین افغان بر اساس توافقات دوجانبه قابل حل است


به دنبال اظهارات اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان، مبنی بر اخراج مهاجرین افغان از کشورش، وزارت خارجۀ حکومت طالبان روز جمعه هفتم جون (۱۸ جوزا)‌ خواستار حل این موضوع از طریق مجاری دپلوماتیک شده است.

شولتز روز پنجشنبه ششم جون (۱۷ جوزا) گفت آنعده پناهجویان افغان و سوری که جنایتکار پنداشته می‌شوند، از آلمان اخراج خواهند شد.

در واکنش به این اظهارات، وزارت خارجۀ حکومت طالبان روز جمعه با نشر اعلامیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس ابراز امیدواری کرد که این موضوع از طریق تعاملات کنسولی عادی، یک میکانیزم معقول و توافق میان دو کشور حل شود.

این وزارت نگاشته است: "وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان [حکومت طالبان] تصمیم اخراج مهاجرین افغان از آلمان را تعقیب می‌کند و ابراز امیدواری می‌کند که دو کشور بتوانند به منظور تامین حقوق اتباع، موضوع را طوری از مجاری دپلوماتیک مدیریت کنند که اتباع افغانستان به بهانه‌ای به سرنوشت نامعلوم دچار نشوند و خلاف کنوانسیون‌های پذیرفته‌شدۀ بین‌المللی به کشوری سوم سپرده نشوند".

شولتز خطاب به قانونگذاران آلمانی گفته است: "این خشمگینم می‌کند که کسی در صدد پناهجویی در اینجا است، جدی‌‌ترین جرم را مرتکب می‌شود. چنین جنایتکاران باید اخراج شوند، حتا اگر از سوریه و افغانستان باشند...مجرمان جدی و تهدیدات تروریستی در اینجا جا ندارند."

شولتز این مطلب را درست یک هفته پس از آن بیان داشت که سلیمان عطایی، یک پناهجوی ۲۵ سالۀ افغان در شهر منهایم آلمان، به ضرب چاقو یک منسوب پولیس و پنج نفر دیگر را زخمی کرد که سپس این پولیس آلمان به دلیل جراحات در گذشت.

صدر اعظم آلمان این رویداد را بیانگر "ایدیولوژی افراطی اسلامی" خواند و گفت: "فقط یک واژه برای توصیف آن وجود دارد: ترور. بیایید با تروریزم اعلام جنگ کنیم."

آلمان که هیچگونه روابط دپلوماتیک با حکومت طالبان در افغانستان ندارد، در حال حاضر پناهجویان افغان را حتا در صورت رد شدن درخواست‌های پناهندگی شان، به افغانستان اخراج نمی‌کند. با این حال، شولتز گفت که دولت آلمان سرگرم یافتن راه حلی است تا افغان‌های متهم به جرم و جنایت را به کشورهای همسایۀ افغانستان اخراج کند.

در اوج بحران مهاجرت در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، آلمان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای اروپایی بود و بیش از یک میلیون مهاجر سوری، افغان و عراقی را پذیرفت. این کشور پس از خروج نظامیان خارجی از افغانستان نیز تا کنون ده‌های هزار افغان را پناه داده است.

گروه

XS
SM
MD
LG