لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان از اظهارات لاوروف دربارۀ نیاز به گفتگوهای مستمر با این گروه استقبال کردند


حکومت طالبان با نشر اعلامیه‌ای از اظهارات اخیر سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه مبنی بر لزوم تقویت روابط و تداوم گفتگوها با این گروه، استقبال کرده و گفته است که به انجام چنین گفتگوها حاضر است.

لاوروف پس از نشست شورای وزیران خارجهٔ سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان گفت که کشورهای عضو این پیمان بر نیاز به گفتگوی مستمر و پروژه محور با حکومت طالبان اتفاق نظر دارند.

او گفت: "به طور کلی، ما طرفدار برقراری گفتگوی باثبات‌تر، مستمر و اساسی‌تر با هدف اجرای پروژه‌های واقعی با حکومت طالبان هستیم که در واقع کنترول کشور [افغانستان] را در دست دارد."

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان، در واکنش به این اظهارات روز یکشنبه ۲۳ جون (سوم سرطان) با نشر اعلامیه‌ای در ایکس نوشته که حکومت این گروه از سخنان لاوروف در خصوص حمایت از گفتگوهای "باثبات‌تر، دوامدار و حقیقی" استقبال می‌کند.

بلخی نگاشته است: "امار اسلامی [حکومت طالبان] تاکید کرده است که به مثابۀ یک حکومت مسوول آماده است با تمام جوانب در خصوص مسایل مشترک، گفتگوهای جامع و ثمربخش داشته باشد."

با این حال، علاوه بر این موضوع، لاوروف گفته است که تهدیدها از خاک افغانستان همچنان ادامه دارد، زیرا به گفتۀ او، هسته‌های گروه‌های دهشت‌افگن مانند القاعده و داعش هنوز هم در این کشور حضور دارند.

خبرگزاری تاس روز جمعه ۲۱ جون (اول سرطان) به نقل از لاوروف گزارش داد: "حکومت طالبان با این گروه‌های دهشت‌افگن می‌جنگد و ما کمک به این مبارزه را اساساً حیاتی می‌دانیم."

حکومت طالبان به گونۀ مستقیم به این بخش اظهارات وزیر خارجۀ روسیه در واکنش نشان نداده، اما بلخی گفته است: "با پایان اشغال در افغانستان، عوامل ناامنی از بین رفته است و با آن زمینه برای سرمایه‌گذاری و تطبیق پروژه‌های بزرگ در افغانستان نیز مساعد شده است."

واسیلی نبنزیا، نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل متحد نیز، روز جمعه در نشست شورای امنیت ملل متحد گفت که صلح پایدار در افغانستان بدون گفتگو با طالبان غیرممکن است.

او تاکید کرد: "ما متقاعد شده ‌ایم که هرگونه بحث سازنده در مورد وضعیت افغانستان بدون دخالت مستقیم مقامات حاکمان کنونی غیرممکن است. روسیه به طور کامل از حق و خواست مردم افغانستان برای زندگی در صلح و ثبات حمایت می‌کند و ثبات در منطقه به این بستگی دارد."

با این حال او گفت که تامین یک صلح پایدار و دایمی بدون تعامل با مقامات طالبان در مورد طیف گسترده‌ای از مشکلات غیرممکن است و هیچ جایگزینی برای این راه وجود ندارد.

طالبان در ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان حاکم شدند، اما تا کنون هیچ کشور، پیمان یا سازمان بین‌المللی حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است، اما برخی کشورها به شمول روسیه تعاملاتی را با این گروه در پیش گرفته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG