لینک های دسترسی

Breaking News

لاوروف: تهدیدها از خاک افغانستان همچنان ادامه دارد


لاوروف گفته است که حکومت طالبان با گروه‌های دهشت‌افگن می‌جنگد و کمک به این مبارزه حیاتی است
لاوروف گفته است که حکومت طالبان با گروه‌های دهشت‌افگن می‌جنگد و کمک به این مبارزه حیاتی است

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفته است که تهدیدها از خاک افغانستان همچنان ادامه دارد، زیرا به گفتۀ او، هسته‌های گروه‌های دهشت‌افگن مانند القاعده و داعش هنوز هم در این کشور حضور دارند.

خبرگزاری تاس روز جمعه ۲۱ جون (اول سرطان) گزارش داد که لاوروف پس از نشست شورای وزیران خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی به خبرنگاران گفت: "حکومت طالبان با این گروه‌های دهشت‌افگن می‌جنگد و ما کمک به این مبارزه را اساساً حیاتی می‌دانیم."

لاوروف همچنان گفت که کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی توافق به نیاز به گفتگوی مستمر و پروژه محور با حکومت طالبان صورت گیرد.

او افزود: "به طور کلی، ما طرفدار برقراری گفتگوی باثبات‌تر، مستمر و اساسی‌تر با هدف اجرای پروژه‌های واقعی با حکومت طالبان هستیم که در واقع کنترول کشور [افغانستان] را در دست دارد."

در این حال، واسیلی نبنزیا، نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل، روز گذشته در نشست شورای امنیت ملل متحد گفت که صلح پایدار در افغانستان بدون گفتگو با طالبان غیرممکن است.

او تاکید کرد: "ما متقاعد شده ‌ایم که هرگونه بحث سازنده در مورد وضعیت افغانستان بدون دخالت مستقیم مقامات حاکمان کنونی غیرممکن است. روسیه به طور کامل از حق و خواست مردم افغانستان برای زندگی در صلح و ثبات حمایت می‌کند و ثبات در منطقه به این بستگی دارد. با این حال، ایجاد یک صلح پایدار و پایدار بدون تعامل با مقامات حاکم [طالبان] در مورد طیف گسترده‌ای از مشکلات غیرممکن است و هیچ جایگزینی برای این راه وجود ندارد."

به گفتۀ او، راه بیرون‌رفت افغانستان از بن بست کنونی و ادغام مجدد بین‌المللی این کشور به این موضوع بستگی دارد.

حذف طالبان از فهرست سیاه مسکو

در حالی که مقامات روسیه چندی پیش گفته اند که مسکو می‌خواهد نام طالبان را از فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور حذف کند، ملل متحد گفته است که این واقعیت را می‌پذیرد.

خبرگزاری تاس گزارش داده است که روزا اوتنبایووا، نماینده ویژه منشی عمومی ملل متحد و رییس هیت معاونت این سازمان در افغانستان، گفته است که وقتی روسیه طالبان را از فهرست سازمان‌های غیرقانونی خود حذف کند، سازمان ملل متحد آن را به عنوان یک واقعیت کامل می‌پذیرد.

اوتنبایووا به پرسش خبرنگار تاس گفته است: " "این یک واقعیت زندگی خواهد بود و چیزی برای بحث وجود نخواهد داشت. تا آنجا که من می‌دانم به زودی فرمان مربوطه توسط ولادیمیر پوتین [رییس جمهور روسیه] امضا خواهد شد."

پیش از این ضمیر کابلوف، نماینده ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان، گفته بود که وزارت‌های خارجه و عدلیه روسیه از رییس جمهور خواسته اند تا طالبان را از فهرست سازمان های ممنوعه خارج کند.

پس از آن، لاوروف گفت که این ابتکار بازتاب دهنده واقعیت عینی است.

روسیه از سال ۲۰۰۳ به اینسو، طالبان را منحیث یک گروه تروریستی می‌‌شناسد. اما از سال‌ها به اینسو روابط را با این گروه تقویت کرده است.

روزا اوتنبایووا گفته است که قبلاً قزاقستان - در راستای حذف طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی - "یک گام اساسی" برداشته است.

قاسم جومارت توقایف،‌ رییس جمهور قزاقستان،‌ به تاریخ سوم جون در نشست کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی اعلام کرد که طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی قزاقستان حذف شده است.

حکومت طالبان ضمن استقبال از این اقدام،‌ ابراز امیدواری کرد که این تصمیم موجب توسعه روابط افغانستان و قزاقستان به ویژه تجارت میان دو کشور شود.

طالبان در ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ بر افغانستان حاکم شدند، اما تا کنون هیچ کشور، پیمان یا سازمان بین‌المللی حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

اکثر کشورها به ویژه ایالات متحده تشکیل حکومت همه شمول، احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها و نیز مبارزهٔ جدی طالبان با تروریستان به ویژه گروه داعش و قطع رابطه با القاعده را به عنوان پیش‌زمینه برای هرگونه تعامل سیاسی با طالبان مطرح کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG