لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان با استقبال از تمدید ماموریت یوناما، بر نمایندگی خوب این اداره تاکید کردند


حکومت طالبان از یوناما می‌خواهد که در راستای روابط دپلوماتیک وظیفه‌اش را به خوبی ایفا کند
حکومت طالبان از یوناما می‌خواهد که در راستای روابط دپلوماتیک وظیفه‌اش را به خوبی ایفا کند

به دنبال تمدید ماموریت هیات معاونت ملل متحد در افغانستان برای یک سال دیگر، حکومت طالبان با استقبال از این تصمیم، از یوناما می‌خواهد که به گونۀ خوب نمایندگی کند و افغانستان را با جهان پیوند دهد.

قطعنامهٔ شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص تمدید ماموریت یوناما روز جمعه ۱۵ مارچ (۲۵ حوت) با اکثریت آرای اعضای این شورا تصویب شد.

شورای امنیت با تصویب قطعنامه ۲۷۲۷ (۲۰۲۴) بر اهمیت حضور مستمر یوناما و سایر سازمان‌ها، صندوق‌ها و برنامه‌های سازمان ملل متحد در سراسر افغانستان تاکید کرد.

در واکنش به این فیصله شورای امنیت ملل متحد، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفت که این اقدام به نفع افغانستان است، چون این کشور به روابط با کشورها و سازمان‌ها نیاز دارد و یوناما در این راستا می‌تواند تحکیم‌کننده روابط باشد.

مجاهد افزود: "خواست مردم افغانستان این است که یوناما به گونۀ خوب نمایندگی کند، افغانستان را به جامعه و دنیا پیوند دهد و همچنان پیشرفت‌های افغانستان، دستاوردها و امنیت و ثبات در افغانستان را در دنیا انعکاس بدهد تا اطمینان کلی در کشورهای که تشویش دارند، به وجود بیاورد".

سخنگوی حکومت طالبان در این پیام صوتی که از طریق تلویزیون ملی تحت مدیریت این گروه نشر شد، از یوناما خواست که در راستای روابط دپلوماتیک وظیفه‌اش را ایفا کند و موضوعاتی که حل‌نشده باقی مانده، از طریق افهام و تفهیم با کشورها حل شود.

مجاهد افزود که کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد به این گروه واگذر گردد، دارایی‌های افغانستان آزاد شود و جلو تحریم‌ها و اعمال فشارها به گفتۀ وی بی‎مورد بر حکومت طالبان گرفته شود.

او با اشاره به اینکه حکومت طالبان خواستار روابط خوب با سازمان ملل متحد و تمام جهان است، تاکید کرد که یوناما با کشورهایی که روابط خود را با افغانستان برقرار نکرده اند، به خوبی می‌تواند وساطت کند.

شورای امنیت ملل متحد در کنار تمدید ماموریت یوناما، همچنین از منشی عمومی ملل متحد خواست تا هر سه ماه یکبار در مورد وضعیت افغانستان و اجرات ماموریت یوناما گزارش دهد.

نمایندهٔ جاپان که ریاست شورای امنیت ملل متحد را در ماه مارچ بر عهده دارد، گفت که این قطعنامه تضمین می‌کند که یوناما با یک ماموریت کافی، قوی و انعطاف پذیر در مقابله با چالش‌های چند وجهی پیش‌روی افغانستان تجهیز خواهد شد.

او افزود که حضور این ماموریت در افغانستان ضروری است، زیرا جامعه بین‌المللی به دنبال تعمیق تعامل و ایجاد اعتماد با طالبان است و این پیام قوی به مردم افغانستان ارسال می‌کند که سازمان ملل متحد با حمایت شورای امنیت "به کار خستگی ناپذیر برای آنها ادامه خواهد داد".

یوناما که یک ماموریت سیاسی است در سال ۲۰۰۲ به درخواست حکومت آن وقت افغانستان برای معاونت به حکومت و مردم آن کشور در تهداب‌گذاری صلح و انکشاف پایدار، از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد ایجاد شد.

گروه

XS
SM
MD
LG