لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد بر ادامۀ کمک‌های بیشتر به سیلاب‌زدگان در افغانستان تاکید کرد


یک زوج در ولایت غور که سیلاب خانه‌ آنان را ویران کرده است
یک زوج در ولایت غور که سیلاب خانه‌ آنان را ویران کرده است

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان (UNHCR) روز جمعه ۱۴ جون (۲۵ جوزا)بر ادامۀ کمک‌های بیشتر به سیلاب‌زدگان در بخش‌هایی از افغانستان خبر داد.

این ادارۀ ملل متحد با نشر یک پیام تصویری در صفحۀ اجتماعی ایکس گفته که سیلاب‌های اخیر در ولایات شمالی و غربی افغانستان سبب جان باختن بیش از ۳۰۰ نفر شده و همچنان هزاران منزل مسکونی و زمین زراعتی را ویران کرده است.

این ادارۀ ملل متحد افزوده که در اثر سیلاب‌های اخیر در ولایت غور، بیشتر زنان و کودکان آسیب دیده اند. کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان اضافه کرده که این سیلاب‌ها در کنار تلفات و خسارات مالی به باشندگان ولایت غور، به تاسیسات عام‌المنفعه به شمول، مکاتب، پل و جاده‌ها زیان‌های زیاد وارد کرده است.

این سیلاب‌ها به تاریخ ۱۷ می (۲۸ ثور) بیشتر در بخش‌های فیروزکوه و ولسوالی‌های دولتیار، شهرک، تولک، دولینه، مرغاب و لعل و سرجنگل و مرکز ولایت غور سرازیر شد که به گفته مقامات طالبان، در این حوادث طبیعی، کم از کم ۵۰ نفر جان باخته و ده‌ها نفر دیگر ناپدید شدند.

در پیام تصویری که توسط این ادارۀ ملل متحد منتشر شده، دیده می‌شود که کودکان و جوانان در فضای باز و در زیر شعاع آفتاب درس می‌خوانند.

عبدالوحید صمدی، آموزگار در یکی از مکاتب ولایت غور، گفته که پس از سیلاب‌ها، شماری از شاگردان به مشکلات روانی دچار شده و شمار دیگر مجبور به ترک مناطق اصلی خود شده اند.

صمدی اضافه کرده که پس از سیلاب‌ها در بخش‌هایی از ولایت غور، بیماری‌ در میان دانش‌آموزان به ویژه "اسهالات و گلودردی" بیشتر شده است.

ملل متحد گفته است که در کنار کمک‌های اضطراری به شمول خیمه، کمپل و دیگر لوازم ضروری، همکاران آنان به آگاهی‌دهی و مشاورۀ روانی به سیلاب‌زدگان به شمول زنان ادامه می‌دهد.

پری‌گل حبیبی، کارمند موسسه خدمات اجتماعی زنان افغانستان در ولایت غور، گفته است: "سیل تاثیرات، زیادی از نظر روانی و همچنان جسمی بر مردم داشته است. بسیاری از زنانی که رنج می‌برند، باردار بودند و حتا سقط جنین داشتند."

احمد شاه موحد، یکی از باشندگان ولایت غور، به صدای امریکا گفت که در حال حاضر، سیلاب‌زدگان در این ولایت با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و کمک‌های نهادهای بین‌المللی به آنان بسنده نیست.

موحد افزود که سیلاب‌های اخیر مسیر دریای ولسوالی بالا مرغاب را مسدود کرده و در حال حاضر، چندین قریه زیر آب قرار گرفته است. به گفتۀ او، در اثر بلند شدن آب، ده‌ها خانه ویران شده و ده‌ها هکتار زمین زراعتی از بین رفته است.

در این حال، عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان، به ولایت غور سفر کرده و ادعا کرده که حکومت این گروه تا اکنون "ده‌ها تن مواد خوراکی، دارو و البسه" را به سیلاب زدگان این ولایت فرستاده است.

برادر اضافه کرده که حکومت این گروه به سیلاب‌زدگان در غور پول نقد نیز کمک می‌کند.

پیش از این، فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت‌های هلال احمر (IFRC) گفته بود که به دلیل سیلاب‌های اخیر در افغانستان، نیازهای بشری از قبل موجود در این کشور افزایش یافته است.

این فدراسیون گفته است که از ۳۴ ولایت افغانستان، ۲۵ ولایت بر اثر بارندگی‌های شدید و سیلاب در فصل بهار آسیب دیده است.

گروه

XS
SM
MD
LG