لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار ملل متحد از گسترش بحران مصوونیت غذایی در پی سیلاب‌های اخیر در افغانستان


عکس - ارشیف
عکس - ارشیف

برنامه جهانی غذا هشدار داده است که سیلاب‌های ویرانگیر اخیر در شمال‌شرق و شمال‌غرب افغانستان بیش از ۸۰هزار نفر را متاثر کرده و با احتمال تشدید بارندگی، خطر افزایش سطح بحران عدم مصوونیت غذایی در ساحات سیلاب‌زده متصور است.

این نهاد ملل متحد روز سه شنبه، ۲۱ می (اول جوزا) با نشر بیانیه‌ای گفت که بحران رو به وخامت اقلیمی منجر به بروز اوضاع متغیر جوی در سرتاسر افغانستان شده است.

در این بیانیه آمده است: "سطح بلند و غیرمعمول بارندگی در پی زمستان خشک و سخت شدن زمین که قادر به جذب آب باران نیست، منجر به سرازیر شدن سیلاب‌ها شده است. افزون بر این، گرمای شدید سبب آب‌شدن برف در مناطق کوهستانی و لبریز شدن دریاها شده است."

شاو وی لی، رییس برنامه جهانی غذا در افغانستان، گفت: "با وقوع فاجعه‌ها یکی پی دیگر در این اجتماعات، آنان دوباره به فقر کشانیده می‌شوند. بهبودهای اخیر در زمینۀ مصوونیت غذایی در افغانستان، اکنون در خطر از دست رفتن است. این خانواده‌ها برای زنده ماندن به کمک‌های اضطراری و در درازمدت به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اجتماعی نیاز دارند که به محافظت از خانه‌ها، زمین‌ها و معیشت آنان کمک کند."

سازمان جهانی غذا (دبلیو اف پی) گفته است که لحظاتی پس از وقوع سیلاب‌ها، این اداره به سیلاب‌زدگان مواد غذایی ضروری را فراهم کرده و امدادرسانی هنوز هم ادامه دارد، چون بازارهای محلی در ساحات سیلاب‌زده تا هنوز غیرفعال و مسدود است.

برنامه جهانی غذا گفته است که برای رسیدگی کامل به سیلاب‌زدگان به شمول احداث دیوارهای محافظتی، بندهای آب و کانال‌های آبیاری به ۱۴.۵ میلیون دالر نیاز دارد.

سیلاب‌های اخیر در چندین ولایت افغانستان سبب تلفات و خسارات هنگفت مالی شده است که بیشترین میزان تلفات و خسارات در ولایت بغلان ثبت شده است.

دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته است که سیلاب‌های اخیر در بغلان نزدیک به۶۰هزار نفر را متضرر کرده است. یوناما گفته است که امدادرسانان ملل متحد برای سیلاب‌زدگان کمک‌های عاجل را فراهم می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها، ولسوالی‌های بغلان جدید، برکه، دند غوری، دوشی، گذرگاه نور، جلگه، خوست، نهرین، تاله و برفک و پلخمری، مرکز ولایت بغلان از جمله مناطق به شدت سیلاب‌زده اند.

اخیراً ادارۀ زنان ملل متحد نیز با نشر گزارشی از وضعیت سیلاب‌زدگان در افغانستان گفته است که زنان و کودکان به طور نامتناسبی تحت تاثیر این رویداد طبیعی قرار گرفته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG