لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: سیلاب‌ها در غور به هزاران خانواده آسیب رسانیده است


شماری از مردم آسیب دیده ناشی از سیلاب در منطقه فیروزکوه ولایت غور
شماری از مردم آسیب دیده ناشی از سیلاب در منطقه فیروزکوه ولایت غور

ساعاتی پس از سرازیر شدن سیلاب‌ها در بخش‌های ولایت غور، برنامۀ جهانی غذا روز شنبه ۱۸ می (۲۹ ثور) گفت که سیلاب‌های تازه در این ولایت، به کم از کم ۲۵۰۰ خانواده آسیب رسانیده است.

این نهاد ملل متحد در پیامی در صفحۀ اجتماعی ایکس گفته است که تیم‌های بررسی در محل حضور دارند و برنامه جهانی غذا تلاش دارد تا کمک‌هایش را به سیلاب‌زدگان غور برساند.

این سیلاب‌ها بیشتر در بخش‌های فیروزکوه و ولسوالی‌های دولتیار، شهرک، تولک، دولینه، مرغاب و لعل و سرجنگل و مرکز ولایت غور سرازیر شده است. به گفته مقامات طالبان،‌ این سیلاب‌ها تا اکنون جان بیش از ۵۰ نفر را گرفته و ده‌ها نفر دیگر ناپدید شده اند.

در همین حال،‌ صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان در افغانستان (یونیسف) می‌گوید که سیلاب‌های ویرانگری در بخش‌های از ولایت غور سبب جان باختن شماری از مردم این ولایت به شمول کودکان شده است.

این نهاد سازمان ملل متحد شمار دقیق قربانیان این حوادث طبیعی را مشخص نکرده، اما اضافه کرده است که در اثر این سیلاب‌ها کم از کم ۱۰۰۰ منزل مسکونی تخریب شده است.

یونیسف افزوده است: "کودکان در افغانستان مصیبت‌های زیادی را تحمل می‌کنند. ما به همه آسیب‌دیدگان تسلیت می‌گوییم."

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان تاکید کرده است که آنان در حال بسیج کمک‌ها به آسیب‌دیدگان سیلاب‌ها در غوراند و این کمک‌ها به زودی در اختیار آسیب دیدگان قرار خواهد گرفت.

عدم توجه به سیلاب‌زدگان غور

برخی از باشندگان ولایت غور شمار تلفات ناشی از سیلاب‌های اخیر در این ولایت و خسارات ناشی‌ از آن را بیشتر از آنچه می‌دانند که طالبان و نهادهای مربتط به سازمان ملل متحد نشر کرده اند.

یاسین نژند، باشندۀ شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور، در صفحۀ فیسبوک خود گفته است: "دست‌کم ۲۰۰ نفر کشته و مفقودی و بیشتر از ۴۰۰۰ خانۀ مسکونی به گونه کامل از بین رفته و همچنان هزاران جریب زمین زراعتی و باغ‌های مثمر نیز کاملاً نابود شده است."

این باشندۀ ولایت غور همچنان گفته است که سیلاب‌ها بسیاری از راه‌های عمومی را به روی ترافیک مسدود کرده و در حال حاضر شاهراه غور – هرات به دلیل تخریب پل "کمنج" در بخش‌های این ولایت مسدود است.

محمد زمان، (نام مستعار) یکی از باشندگان مرکز ولایت غور گفت: "مشکلات ناشی از سیلاب‌ها خیلی کلان اند و نمی‌شود که آن را به چند کلمه خلاصه کرد. در اینجا فاجعه رخ داده و مردم در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند."

این باشندگان ولایت غور می‌گویند که تا اکنون هیچ اقدامی برای کمک به سیلاب‌زدگان در این ولایت انجام نشده و آنان از نهادهای ملل متحد و دیگر نهادها می‌خواهند که برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی این ولایت تلاش کنند.

در این حال، ریچارت بنیت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، از نهادهای بین‌المللی خواسته است که به سیلاب‌زدگان افغانستان بودجه‌ای بیشتری اختصاص دهند.

بنیت در پیامی از پیامد‌های تغییرات اقلیمی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و افزوه است که آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر به حمایت‌های دوام‍‎‌دار نیاز دارند.

گروه

XS
SM
MD
LG