لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید از رای پارلمان ترکیه برای پذیرش سویدن منحیث عضو ناتو استقبال کرد


مشاور امنیت ملی قصر سفید روز سه‌شنبه ۲۳ جنوری (سوم دلو) گفت که ایالات متحده از توافق پارلمان ترکیه برای پیوستن سویدن به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) استقبال می‌کند.

جیک سولیوان گفته است که این تصمیم پارلمان ترکیه ''اولویت مهم'' برای جو بایدن، رییس جمهور امریکا،‌ است. او گفت: ''ما از رای پارلمان ترکیه مبنی بر تصویب درخواست سویدن برای پیوستن به ناتو استقبال می کنیم."

پارلمان ترکیه روز سه شنبه رای داد تا سویدن عضویت ناتو را به دست بیاورد. تاخیر حکومت و پارلمان ترکیه در این زمینه که بیش از یک سال طول کشید، موجب ناراحتی غرب شد، زیرا کشور‌های غربی تلاش می‌کردند تا درخواست سویدن برای عضویت در ناتو را پذیرفته و عزم راسخ شان را در مقابل تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین نشان بدهند.

در رای‌گیری روز سه‌شنبه ۲۸۵ عضو پارلمان ترکیه رای مثبت دادند و ۵۵ عضو رای مخالف دادند. توافق پارلمان ترکیه راه را برای سویدن هموار کرد تا ۳۲مین عضو ناتو شود. انتظار می‌رود که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، مصوبۀ پارلمان کشورش‌ را تایید کند.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، فنلند و سویدن سیاست بی‌طرفی را کنار گذشته و برای کسب عضویت ناتو درخواست دادند.

فنلند به تاریخ چهارم اپریل ۲۰۲۳ عضویت ناتو را به دست آورد و ۳۱مین عضو این پیمان نظامی شد، اما به دلیل مخالفت ترکیه، پیوستن سویدن به عضویت این پیمان نظامی به تاخیر افتاد.

پیش از این ترکیه، سویدن را به پناه دادن تندروانی متهم کرد که از دید انقره تروریست اند. رییس جمهور ترکیه در آن زمان گفته بود که سویدن در استرداد تندروان مظنون کرد به انقره به تعهدات خود عمل نکرده است. اما اردوغان در ماه جولای ۲۰۲۳ پس از آن که سویدن اقداماتی را به هدف سرکوب گروه‌های کرد انجام داد، با پیوستن سویدن به ناتو اعتراضی نکرد.

اردوغان قبلاََ گفته بود که پارلمان کشورش تنها در صورتی در مورد عضویت سویدن به ناتو، اقدام خواهد کرد که کانگرس امریکا درخواست ترکیه برای خرید ده‌ها جت جنگی اف-۱۶ و پرزه‌جات اضافی آن را تایید کند.

ترکیه با ناتو و به ویژه با ایالات متحده بر سر خرید سیستم اس-۴۰۰ نیز مخالفت دارد و امریکا تعزیراتی را بر اداره صنایع دفاعی ترکیه اعمال و در سال۲۰۱۹ در پاسخ به خریداری آن، فروش جت های اف-۳۵ امریکایی را به این کشور متوقف کرد.

ایالات متحده می‌گوید که سیستم اس-۴۰۰ تهدیدی برای طیاره‌های جنگی اف -۳۵ و سیستم های دفاعی گسترده‌تر ناتو است و می‌تواند به روسیه کمک کند تا اطلاعات استخباراتی جمع آوری کرده و طیاره‌های جنگی غربی را بهتر هدف قرار دهد، ادعایی که ترکیه همواره آنرا رد کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG